Lāčplēšu svētki


Ģenerāļa Pētera Radziņa (1880.gada 2.maijs — 1930.gada 7/8.oktobris) pārdomas par nākotnes Latvijas tautu un armiju,  kas 1920.gadā vairākos turpinājumos  publicētas  avīzē “Latvijas kareivis”.  Aktuālas vēl šobaltdien…

[..]Visskaistākam augļu kokam, uz kura aug labākie augļi, nebūs nekādas vērtības, ja šis koks nebūtu spējīgs izturēt vētras un negaisus: pēc pirmā stiprā vēja tas tiks nolauzts un ies bojā. Tāpat tas ir cilvēces dzīvē: visaugstākā kultūra ar vislabāko ekonomisko stāvokli nevarēs pastāvēt, ja valsts un tauta nebūs spējīga aizsargāt sevi pret politiskām kara vētrām. Ja tautā un valstī netiek cienīta un kultivēta kareiviska drošsirdība un varonība, tad droši var teikt, ka tāda valsts un tauta ātriem soļiem tuvojas savai politiskai un nacionālai nāvei.[..]

 

Latvijas Kareivis” 11.novembris 1923.gads N.252 (2005)

Lāčplēšu svētki

                 Lāčplēšu svētki ir Latvijas kara varoņu svētki. Ar šo svētku svinēšanu tauta izrāda godu un cienību pret to viņas dēlu darbiem, kuri tēvijas atbrīvošanas un valsts nodibināšanas cīņās ir izrādījuši izcilu drošsirdību un varonību – izcilas kareiviskas īpašības. Ar vārdu sakot, šie svētki ir – kareivisku īpašību cildināšana un godināšana. Tas ir ļoti skaisti un tālredzīgi, kad valsts un tauta atrod par vajadzīgu godināt un cildināt kareiviskas īpašības. Vēl lielāku vērtību iegūst šo kareivisko īpašību cildināšana mūsu modernajā laikmetā, kad visplašākos apmēros tiek dzīta internacionālā propaganda, kura vienmēr savienota ar propagandu pret kareivisko garu varbūtējo ienaidnieku zemē.

                Varonība ir visdārgākā un visaugstākā vīrieša īpašība. Varonība ir vispilnīgākā – līdz dzels konsekvencēm – personības ielikšana savas tautas, tēvijas, idejas, kultūras un arī ticības labā. Varonība ir atslēga uz visām zemes bagātībām; varonība – āmurs, kas kaļ valstis; varonība ir vairogs, bez kura nevar pastāvēt nekāda kultūra. Varonība ir idejas uzduršanās pret klinti – matēriju, neskatoties uz to, kādas būs sekas. Varonība ir, – kad cilvēks idejas labā atļauj sevi kaut, vai krustā sist, un ar dziestošām acīm un pēdējo elpas vilcienu vēl izsauc pasaulē tās idejas, kuras labad viņš mirst. Tā apzīmē varonību īsts karavīrs. Kareiviskā drošsirdība ir patiesi augstākais vīrieša greznums. Kareivisko drošsirdību un varonību nicina un noliedz tie, kuriem pašiem tās trūkst un tie, kuriem citu kareiviskā drošsirdība neļauj izvest dzīvē dažādus tumšus nolūkus. Katrs veselīgs, nesamaitāts cilvēks visaugstāki ciena kareivisko drošsirdību un varonību. Kamdēļ ļaudis drūzmējas, lai redzētu karaspēka parādi? Vai katru jaunu nesamaitātu cilvēku, un sevišķi jaunus zēnus, nepārņem savāds uzbudinājums un aizgrābtība, redzot pilnīgā kārtībā garāmejošu karaspēku. Vai katrs nesamaitāts zēns savā sirdī neapskauž virsnieku, kurš iet savas karaspēka vienības priekšgalā – vai katrs zēns savas sirds dziļumos tad nevēlas būt šā virsnieka vietā. Kas tad ir tas pievelkošais un apskaužamais virsnieka dzīvē? Vai spožais apģērbs? – nebūt nē, jo dažos citos valsts un sabiedriskos amatos ir daudz spožāki apģērbi. Vai viegla dzīve un liela alga? – arī ne, jo katram ir zināms, ka virsnieka alga ir niecīga, bet darba daudz un vēl vairāk dienesta nepatikšanu, vai lielāka aizgrābtība nepārņem ļaudis, kad tie kara laikā redz garām ejošus karapulkus, kuri dodas uz karu un kauju: pat vienaldzīgi ļaudis top aizgrābti un sajūsmināti līdz asarām un jaunā paaudze bieži vien sajūsminās tik tālu ka aiziet karaspēkam līdz – aizbēg no mājām, no tēva, mātes un citiem tuviem radiem un draugiem. Uz karu ejošs karaspēks nav spoži apģērbts; katram zināms, ka uz karalauka nav ne mazāko dzīves ērtību, bet pastāvīgi nākas ciest badu, aukstumu, nogurumu un citas grūtības, un galvenais – kara cilvēks ir padots pastāvīgām nāves briesmām; mirt, vai būt sakropļotam taču negribas nevienam. Tā tad, ne ārējais spožums, ne materiālā labklājība nevar būt par to pievelkošo spēku, kas sajūsmina ļaudis, redzot karavīrus. Redzot karaspēku parādē un vēl vairāk – redzot viņus, kad tas dodas uz karu, katrs sajūt, ka šie ļaudis iet briesmās, un ka viņi no briesmām nebaidās. Redzot virsnieku karaspēka vienības priekšgalā, skatītājā rodas sajūta, ka šis vīrs ar saviem ļaudīm ir gatavs bez apdomāšanās iet ugunī, ūdenī un tiešā nāvē, – ka šis vīrs ne no kā nebaidās, ka baiļu viņš nepazīst. Šo, uz karu ejošo virsnieku apskauž tamdēļ, ka viņā redz drošsirdības ideālu. Katrs jauns zēns apskauž virsnieku un vēlas būt viņa vietā tamdēļ, ka veselīgā cilvēka dabā ir cenšanās būt drošsirdīgam un augstāk par visu cienīt drošsirdību. Drošsirdības un varonības ideāli ir tie paši, kuri pievelk, aizgrābj un sajūsmina līdz sirds dziļumam. Drošsirdība vienmēr un visur imponē un iegūst cienību un piekrišanu. Visskaistākam augļu kokam, uz kura aug labākie augļi, nebūs nekādas vērtības, ja šis koks nebūtu spējīgs izturēt vētras un negaisus: pēc pirmā stiprā vēja tas tiks nolauzts un ies bojā. Tāpat tas ir cilvēces dzīvē: visaugstākā kultūra ar vislabāko ekonomisko stāvokli nevarēs pastāvēt, ja valsts un tauta nebūs spējīga aizsargāt sevi pret politiskām kara vētrām. Ja tautā un valstī netiek cienīta un kultivēta kareiviska drošsirdība un varonība, tad droši var teikt, ka tāda valsts un tauta ātriem soļiem tuvojas savai politiskai un nacionālai nāvei.

                Mūsu Lāčplēša svētki – kareiviskās varonības svētki – neattiecas tikai uz pagātni, bet gan arī uz nākotni. Šajos svētkos tiek pieminēti un cildināti pagājušo karu varoņi; tiek atdots gods tiem, kuri jau pierādījuši savu kareivisko drošsirdību. Izceļot un ar godu atzīmējot pagājušos varonība pierādījums, mēs iepotējam un attīstām šīs īpašības mūsu jaunajā paaudzē. Kultivējot kareiviskās varonības un drošsirdības jūtas mūsu tautā, mēs liekam tos pamatus, kuri vienmēr un visur ir bijuši un būs par visstiprāko un visdrošsirdīgāko valsts pastāvēšanas garantiju. Kas grib dzīvot, tam ir jāaizstāv sava dzīve; dzīvos tas, kas ir spējīgs sevi aizstāvēt; un sevi aizstāvēt būs spējīgs tas, kura sirdī valdīs kareiviskas drošsirdības un varonības gars – Lāčplēša gars.

P.Radziņš

No vecās drukas (vācu gotiskais šrifts) rakstu lasīšanai adaptēja majors A.Purviņš.

 http://data.lnb.lv/nba01/LatvijasKareivis/1923/LatvijasKareivis1923-255.pdf

8 domas par “Lāčplēšu svētki

  1. Izlasīju un nesaprotu vai tas, kas tagad notiek tiešām ir tas ko domāja ģenerālis-
    Mūsu Lāčplēša svētki – kareiviskās varonības svētki – neattiecas tikai uz pagātni, bet gan arī uz nākotni.
    Vai tiešām šie svētki jāpārvērš par kārtējo mirušo piemiņas dienu?
    Tā taču ir diženas uzvaras diena, vai es kaut ko nesaprotu?
    Protams kritušie ir jāpiemin, bet vai mēs neesam aizmirsuši priecāties par viņu veikumu un domāt par nākotni?

    • Manuprāt tas ir individuāli, vienam patīk sērot, otram svinēt. Nu tad katrs uz savu pusi viens ar draugiem uz krogu svienēt Lācplēša dienu, otrs ar vainagu uz kapiem. Valstij jābūt abās vietās.

      • Es ij svecīti aizdedzu, ij lepojos ar mūsu zemi, tās bērniem, tā ka abas lietas var apvienot, gan pieminēt, gan svinēt ;)!

      • Pagaidām jau nu tās skriešanas uz kapiem ir vairāk kā svinēšanas.
        Starp sērošanu un pieminēšanu tomēr pastāv diezgan liela atšķirība!
        Varbūt tomēr pirmkārt padomāsim par dzīvajiem!
        Kurš no jums bijušie un esošie karavīri / zemessargi saņēma valsts prezidenta, aizsardzības ministra vai sava bataljona komandiera apsveikumu, kaut vai e-pastā?
        Vai kaut viena valsts iestāde, nerunājot par privātām bodītēm, atcerējās par tiem, kuri ir dienējuši vai dien Latvijas armijā?
        Šobrīd akcenti ir salikti nepareizi!
        Izlasiet rūpīgi ko teica ģenerālis!
        Lūkošanās tikai pagātnē tā ir degradācijas pazīme.
        Valsts nevar pat tik daudz kā noteikt Lāčplēša dienu par brīvdienu, lai visi varētu brīvi piedalīties pasākumos!
        Puse no televīzijā aptaujātajiem vispār nezin, kas ir šo svētku pamatā!
        Te nav runa par privātām aktivitātēm te ir runa par valsts politiku!

        • Uzdodiet sev jautājumu vai vispār mums ir Valsts Politika? Vai nenotiek mētāšanās reaģējot uz tūlītējām problēmām, bez jēgas un bieži vien arī saprašanas, ko darām un kādēļ?
          Ja atbildes ir negatīvas, tad arī šajā jomā konsekvenci nav ko meklēt. Atzīmējām ar Dievpalīgu un labi būs. Daži politiķi pateicas karavīriem “par darbu”, lai gan tas ir dienests… ko nu tur vairs.

          • Arī nostās un konsekvences trūkums ir politika. Jāpiekrīt, ka simbolu lietošana rada piederības sajūtu, bet patriotisms ir audzināšanas rezultāts.

Komentēt

Šajā vietnē surogātpasta samazināšanai tiek izmantots Akismet. Uzziniet, kā tiek apstrādāti jūsu komentāru dati.