Nemaz nav smieklīgi

vara bungas: Visi kaut kā vieglprātīgi uztvēruši paziņojumu par Malorosijas izveidošanu Ukrainas robežās. Politoluhu kodla tik ņirdz un zirgojas. Maskava redz nezināja un Luganska… ha-ha …neatbalsta. Man gan tas viss nešķiet smieklīgi.

Praktiski vērā ņemamas ir trīs  versijas:

  1. DNR fīreris Zaharčenko ar savu zampoļitu Priļepinu ir sapīpējušies sliktu zāli un izdomājuši piedurties  par kremli, reihstāgu un WH vienlaicīgi”. Man jau patiktu , ja tā būtu patiesība. Bet neizskatās, ka šis ir vienas amatpersonas skaļš, nesagatavots un  diskrēts paziņojums. Notikumos iesaistīti  vairāki DNR ierēdņi, kas kā visi ierēdņi ir ļoti piesardzīgi attiecībā uz politiski sensitīvām darbībām.
  2. DNR fīreris Zaharčenko ar savu zampoļitu Priļepinu spēlē savu spēli nekonsultējoties ar “Ziemeļvēju” ”.    Neticu. Atļaujiet  neizplūst skaidrojumos kādēļ  tā.
  3. DNR fīrera Zaharčenko paziņojums un viņa zampoļita Priļepina skaidrojumi liecina par pamatu ielikšanu tālejošai un ilgstošai specoperācijai”.

Tieši 3. versija man šķiet ir pārdomu vērta balstoties uz abām iepriekšējām. Ja tas nav delīrijs un nesaskaņota rīcība, tad kas tas ir? Pilnīgi skaidrs, ka kopš pavasara, iestājoties līdzsvaram frontē, visa situācija Donbasā arvien vairāk sāka atgādināt ieslīgšanu ”Piedņestras tautas republikas scenārijā” , kas nekādi nevar apmierināt RU ambīcijas. Atšķelt no UA divus maziņus novadus nav RU mērķis, jo tās mērķis ir un bija visa UA teritorija no Ļvovas līdz Harkovai un no Odesas līdz Kijevai, kas kā minimums ir “ brīva no NATO”, bet kā maksimums veido Savienoto valsti ar RU un BY. Par to ir daudz  rakstīts, tādēļ neatkārtošos.

Ja pieņemam, ka DNR pele nevar gāzes palaist bez kuratoru ziņas, tad  Malorosijas pasludināšana kā “nepatīkams pārsteigums kremlim” nemaz nevarēja notikt. Ja no zināmas, bet kremlim nevēlamas darbības iecirtušos  DNR vadību nevarētu atturēt, tai sarīkotu kārtējo sprādzienu liftā ar galvu noraušanu finālā. Aizvietotāji atrastos. Tātad var pieņemt, ka RU vadība vismaz zināja  vai pati organizēja DNR – Malorosija iniciatīvu, bet starptautiski nospēlēja “izbrīnu un neizpratni”, kas pats par sevi  rada iespaidu, ka Zaharčenko ir neatkarīgs aģents.  Tēlojot pārsteigumu kremlis nošauj vairākus zaķus:

  • Nogrūž atbildību, ja kaut kas aizies greizi (viegli ziedos Zaharčenko ar visu zampoļitu)
  • Demonstrē atsvešinātību no DNR iekšpolitikas
  • Iegūst laiku un telpu diplomātiskam manevram
  • Izmēra starptautiskās sabiedrības reakciju

Pieļauju, ka tuvākajā laikā Maskavas nostāja Malorosijas jautājumā var mainīties pasniedzot to kā mazliet uzspiestu piekrišanu DNR iniciatīvai,  nevis izgaismojot sevi kā procesa virzītāju. Un tad parādās loģiskas konsekvences:

  • RU atzīta Malorosija (UA robežās) vairs nav “separu lauku zooparks” – no metropoles atšķeltās teritorijas pašpārvalde, ko labākajā gadījumā var pievienot RU (nafig vajag). Atzīšanas gadījumā   Malorosijas-DNR  valdība pēc būtības un statusa ir alternatīvā UA valdība  UA republikas  robežās. Likmes tad ir pavisam citas – nevis DNR teritorijas pievienošana RU kā centienu maksimums, bet DNR vadības iesēdināšana UA valdības krēslos.
  • Tikpat skaidrs, ka to nevar panākt mierīga politiskā procesa ietvaros. Bet kur ir teikts, ka RU apmierināsies ar Krimas pussalu kā kompensāciju par UA dreifēšanu Rietumu virzienā. Cīna (arī bruņota) nav galā, jo RU nav izpildījusi savu pirmo mērķi līdz galam nenodrošināja UA “neuzņemšanu NATO nekad” (lai gan guvusi lielus panākumus šajā jomā). Līdz ar to iegūst jēgu RU militarizācija un armijas modernizācija, lai arī ar nobīdi termiņos, bet  ap 2025.gadu RU būs spēcīgākā konvencionālā armija Eiropā. Par eiropiešu motivāciju aizstāvēt UA jābūt atsevišķai tēmai, bet juridiska pienākuma nav. Kad būs pabeigta armijas modernizācija  pienāks laiks ultimātiem un to nodrošināšanai ar spēku. Nevar izslēgt, ka RU izšķirsies sniegt tiešu un nepastarpinātu atbalstu  “likumīgai valdībai” , kas atjaunos konstitucionālo kārtību “ bijušās UA teritorijā”.  Protams, līdz tam vēl ceļš ejams, bet šobrīd fakts ir tāds ka UA iekšienē RU nav īsti ko atbalstīt, pro-kreiviskie spēki UA  nav spējīgi sarīkot  puču. Par bēdīgo ekonomisko situāciju RU nevajag sacerēties, ru pilsoņi nav izlutināti un pieraduši ziedoties valsts interešu vārdā. Viņi nudien uzskata UA par savu priekškambari, kas dod spēcīgu motivāciju, kuras eiropiešiem nav.
  • – Situācija principāli atšķiras no Abhāzijas un D-Osētijas atšķelšanas gadījuma, jo ne abhāzi, ne d-osetīni nekad nepretendēja uzkundzēties Tbilisi. Ja Malorosija tiks atzīta no RU puses tā būs  principiāli jauna situācija, kas prasa atsevišķu izpēti.  Iespējams, ka visa Malorosijas neatkarības nesaskaņota deklarācija ir gājiens,   lai radītu priekšnosacījumus jaunam pavērsienam RU operācijā “nepieļaut UA dalību NATO” un izveidotu sev atbalstāmo sabiedroto, kura mērķi un ambīcijas sniedzas tālāk par pirmo ierakumu līniju… Tas būtu kreatīvi, tieši Surkova stilā. Bet nekas viņiem nesanāks, par to citreiz.

PS Ārā no bildes krīt LNR “neizpratne”. Te viņi ar konspirāciju pārcentušies.

 

Advertisements

37 responses to “Nemaz nav smieklīgi

  1. arī zemessargs

    Proti, Tu velc uz to, ka Krievija mēģinās pasniegt separu valdību kā vienīgo likumīgo visas Ukrainas valdību pēc analoģijas ar Stučkas valdību Latvijā?

  2. Labs raksts.

  3. Varbūt tas vienkārši ir spiediens uz Trampu (līdzīgi kā pieprasījums atdot diplomātu ēkas ASV), kad Tramps izdara graciozus reveransus Krievijas virzienā, kā arī uz citiem rietumniekiem – tirgošanās procesā pirms tiesas par notriekto MH17.
    Ne pirmā reize, kad džudists/izlūks cenšas ar negaidītu māņu kustību novērst pretinieka uzmanību un izvest no līdzsvara īstermiņa un vidēja termiņa pretstāvē. Kaut kā neesmu pamanījis, ka mūsdienu Krievija ilgtermiņā būtu kaut ko sekmīgi spējusi īstenot.

    Lai gan, protams, nevar izslēgt arī citas versijas.

    • Džudists (viņa komanda) pierādījies kā labs taktiķis, bet slikts stratēģis. Tā arī šo ir jāuztver. Jūs tā- mēs šitā, tad jau redzēs, kas no tā sanāks. Bet armiju viņi būvē tālredzīgi kā labi stratēģi, atšķirībā no LV.

      • Pāris vārdos, kāda būs RU militārā varēšana 2025 gadā, ja pietiks nauda visam, kas iecerēts?
        Krievijas vājums ir milzīgā teritorija. Reizē jāpiskata ķīna, vidusāzija, ukraiņi… Nezinu, kā viņi varētu uzrīkot jaudīgu konvencionālo karu eiropā. Pofig ar kādām armatām braukā.

        • Šķiet, ka bez tevis nosauktā vēl reizē jāpieskata Ziemeļkoreja, Arktika, Latākija, Baltkrievija, čečeni, tjurku separātisma riski un slāvu nacionālisti.

          • RU ZK ir bīstama tikai ar to, ka tās pingvhujpong rakētes var nejauši aizlidot ne tur, kur iecerēts. Tas ir risnināms ar ne pārāk advancētu pretraķēsu aizsardzību. Latakija? Sadalīs ar US ietekmes zonas un lieta darīta, galvenais RU ir noturēt kontroli par piekrasti. ķīnieši? Atbilde viena tikai kodolieroči (jau ir). Arktikā viss notiek. Baltkrievi ūn čečeni sen nav problēma. Tatarstāna- nu varbūt. Iekšējā liberālā opozīcija pilnībā diskreditēta un iznīcināta, labējie ekstrēmisti? Rogozins ar Prilepinu vai? Vidusāzija, jā ir problēma, bet talibi paši gatavi cīnīties iar daesh tikai jāpiepalīdz, kas jau notiek. Ukraina – galvenais virziens.

        • Ko mums uztrtaukties par RU teritoriju un problēmām? Ap to laiku RU būs modernizēti ap 70% no konvencionālā karaspēka, kas salīdzināms ar Turcijas vai US konvenciālā karaspēka spējām. Eiropas Babilonija jau atpaliek, jo izmaksas ir lielāks, bet motivācijas bruņoties un modernizēties pietrūkst. RU ekonomiskais vājums ir širmis, aizsardzība saņem gandrīz kā plānots. Nākamis solis ir pārvērst militāro varēšanu par politisko mērķu sasniegšanas instrumentu, to var ne tikai tiešā viedā karojot, bet spiežot, radot apdraudējumu, biedējot, šantažējot. PSRS šantažēja puspasauli ar kodlieročiem nepielietojot tos, to pašu, bet bez kodolieročiem, mēģināja darīt Jeļcina RU, bet tai neticēja, jo bija zināms ka RU PSRS armijas paliekām potenciāla nav. Tagad paturot prātā kodolieroču pielietošanas pastāvīgos draudus un lēmuma pieņemšanas vieglumu, RU parādīsies arī konvencionālā kara potenciāls (modernizētie tanki, lidmašīnas, REC, PD personāls, aprīkotas un pieredzējušas specvienības utt), kas var tikt (un tiks) konvertēts politiskajā un dipomātiskajā spiedienā. Lai pierādītu varēšanu neliels uzvarošs kariņš par “svētu lietu” ārpusbloku teritorijā pat ir nepieciešams. Daudzi Rietumos no sirds uzskata UA par leģitīmu RU interešu sfēru, tāpat kā mūs, bet ar mums vilciens ir aizgājis.

          • atliek saprast, kur notiks uzvarošais kariņš. Ja UA turpinās uzņemto tempu ar jeņķu naudu, varēs nolikt pretī vismaz atturošu spēku. Sanāk, ka karos paši ar saviem dumpiniekiem, kaut kur aiz urāliem.

            • Nolemtības nav, bet UA iekšējā situācija ir sapiņķerota un raiba kā dzeņa vēders. Paši ukraiņi to atzīst. Nesaprotu khp Juļas Батьківщинаi reitings ir 13,9% , opozīcijas blokam 10% tikpat cik porošenko solidaritātei… Pie tā ka 25% vēlētāju zvēr ka nekad neies uz vēlēšanām pagaidām situāciju izvelk sīkpartijas, bet tas ir permanents bardaks.

            • Power is like money; the less you have, the more you need to flaunt it and the fewer mistakes you can afford to make.

              G.Friedman

  4. Ja par Krievijas vājumu, tad pats galvenais no tiem globālās sacensības kontekstā ir tehnoloģiskā atpalicība un atkarība šājā ziņā no Rietumiem. Būtu interesanti paskatīties uz Krievijas ieroču elektronikas komponenšu izcelsmi pa kategorijām.

    • Ilgtermiņā šī atpalicība nospēlēs savu lomu, bet pagaidām ir runa par dažādu esošo ieroču sistēmu nosacīti 3. paaudzes modernizēšanu līdz 4.0-4.+ , kas arī ir deadly enough, bet laiks protams iet. Amerikāņi ir tālu priekšā, bet ES ne īpaši. Kopumā tas arī ir dzinulis, kas liek RU steigties sagrābt ko vēl var.

  5. kkad atpakaļ domāju un rakstīju par ru piešķirtajiem miljonu fondiem, kas stiprinātu ru intereses ārzemēs. tad domāju, ka lielākā ietekme būs uz LV, bet izrādījās, ka tēmēja augstāk un izskatās, ka tika novirzīta nauda US vēlēšanu ietekmēšanai.
    tagad, kad visi gatavojas 3B un Polijas aizsargāšanai zapad2017 laikā, iespējams, ka ru ved karaspēku UA okupēšanai?! BY (Luka) jau būtu pretī, bet vai viņiem būtu balsstiesības? gar UA un ru robežu, šķiet, UA pusē aizsardzības līnija bija sataisīta…

  6. Re kā…..Putins ierodas Somijā, svinēt Somijas 100 gadi. Ar tvaikoni vizināsies, baletu skatīsies.

    Nez, mums arī jābūt gataviem šādai vizītei nākamgad (100 – gadē). Gan jau gribēs visticamāk Pu uz Rīgu atbraukt. Kur vedīsim viesi, ko rādīsim tam?

    https://www.diena.lv/raksts/pasaule/eiropa/putins-nakamnedel-apmekles-somiju-14176686

    • Okupācijas muzejs. Likteņdārzs. Ērģeles. Brāļu kapi.

      • Manuprāt, ka likteņdārzs nav cienījams projekts, lai to reklamētu.

        • Piekrītu. Vismaz pagaidām, jo svētdien tur biju un man tapa skaidrs, ka šobrīd tas ir iesprūdis būvlaukums. Kopējo “mesidžu” bez priekšā suflēšanas vai libreta tur grūti saskatīt…

          • Rupji izsakoties, tur jau gadiem ilgi ar neskaitāmām ziedojumu akcijām un valsts atbalstu tiek uzturēta būvniecība, kurai arhitekts saņēmis balvu par nejēdzīgu projektu – Daugava skalo un skalos nost to krastu, kuru viņi nostiprina; tiek norakta bioloģiski vērtīga pļava, lai, mazliet pārspīlējot, tiktu izbetonēta neizprotama kapliča (katrs varēšot tur kaut ko norādīt sērošanai), kam faktiskais mērķis ir vienīgi tās privāto īpašnieku pašapliecināšanās un ilggadīga bezkaunīga naudas vākšana, sākumā tāpat, tagad jau ar Latvijas simtgades aizbildinājumu.
            Varbūt es kaut ko nesaprotu, taču man šķiet, ka tur privāti attīstītāji vienkārši cenšas par lielu naudu iesmērēt visai sabiedrībai haotiski būtvētu, mākslīgi veidotu svētvietu, kam nav nekāda sakara ar tautas vēsturiskiem notikumiem vai vietām.
            http://nra.lv/latvija/regionos/215379-liktendarza-ironija-sanem-naudu-dabas-aizsardzibai-lai-rikotos-preteji.htm

  7. arī zemessargs

    STRATEGIC LANDPOWER AND A RESURGENT RUSSIA: AN OPERATIONAL APPROACH TO DETERRENCE
    http://publications.armywarcollege.edu/pubs/2393.pdf
    Making Sense of Russian Hybrid Warfare: A Brief Assessment of the Russo–Ukrainian War
    https://www.ausa.org/sites/default/files/publications/LWP-112-Making-Sense-of-Russian-Hybrid-Warfare-A-Brief-Assessment-of-the-Russo-Ukrainian-War.pdf
    Pats vēl neesmu izlasījis, līdz ar to kvalitāti komentēt nevaru.

  8. Varbūt es īsti nezinu par ko runāju, bet man RU un tās armija liekas kā papīra tīģeris. Modernizēti tanki? Nesmīdiniet. Aprīkots specnaz? Tie 20 gadīgie puišeļi kuri Ukrainā gūstā iekļūst un sāk vaimānāk kā mazi bērni? Jā, krievija ir 18 gadsimta feodāla impērija ar fašisma novirzēm. Jā, viņi var nogalināt cilvēkus un sabojāt daudziem dzīvi. Bet es neticu ka viņi ir spējīgi kādu uzvarēt, īpaši pēc gadiem 10 kad viņu ekonomika ies bezdibenī.

    • Ja tu esi US, Austrālijas, Kanādas, Francijas, UK, Vācijas, Spānijas, Itālijas pilsonis vai rezidents, vari smīkņāt droši. Ja neesi,tad ņem vērā, ka nav svarīgi no kāda materiāla taisīts “RU tīģeris” Baltijas valstu militārā mazspēja un LV politiskā NEgriba attīstīt savu armiju, jau noveda pie tā, ka sabiedrotie bija spiesti veidot “ŗeassurance” un tad “deterrence” programmas, kas viņiem izmaksā dārgi gan politiski, gan finansiāli. Vai tu domā, ka piknkis Ādažos ir mecenātu apmāksāts korporatīvs? Tā ir spiesta, negribēta, preventīva un minimāla pašaizsardzība. RU protams pūšās, lai izskatītos vēl varenāka, bet nostaigāt kādus 500 km atsperoties no savas robežas tā varēja jebkurā brīdī pat bez modernizētiem tankiem. Bīstamākas mietpilsonisms domāt dēļ šāda fakta izcelsies 3.PK. Ne velti NATO nosprieda, ka aizstāvēt Baltijas militāro vakuumu vieglāk, kā to vēlāk mēģināt atkarot. Palasi, ko par Fait accomply spriež ļaudis , kas reti ieņirdz bez poņas par subjektu.
      Ticēt tvai neticēt ir katra pilsoņa brīva izvēle, bet valsts pārvaldei ir jānodrošina uzticētās valsts neaizskaramību – arpolitiskiem, diplomātiskiem, militāriem, organizātoriskiem uc paņēmieniem, ierēdņiem un politiķiem nav tiesību uz kļūdu, atšķirībā no tevis vai manis. Tas ko es saku tagad un teicu agrāk – līdz kanaku iebraukšanai LV bija pārstaigāima bez lielām problēmām uzbrucējam.

      • Piekrītu, ka Baltijas valtīm vajag attīstīt militārās spējas un arī piekrītu ka NATO sabiedrotajiem jābūt šeit izvietotiem lielā apjomā ar rīcības plānu pret kremļa agresiju. Uzskatu ka mūsu austrumu robeža ir civilizētās pasaules robeža ar mežoņiem.

        Bet es arī domāju ka krievijas armija ir tāda pati miskaste kā viss pārējais krievijā. Un kremlī to noteikti saprot. Ko krievijas tanki ir spējīgi pret ASV tehniku to mēs jau divas reizes Irākā redzējām- 1990 un 2003. Abas reizes Irākas armija ar modernu/salīdzinoši modernu PSRS/krievijas tehniku tika noslaucīta divu nēdēļu laikā. 1990. gadā, ja nemaldos, ASV pat nevienu tanku nezaudēja. Pret SPIKE krievu tanki ir sēdošas pīles.

        • Kopš čečenijas kariem RU armija nav degradējusi tieši otrādi, ņemot vērā 3-4% IKP investīcijas (kvantitāte neizbēgami pārtop kvalitātē) , kā arī uzsvaru uz PD karavīru īpatsvara palielināšanu vispār un seržantu sastāvā īpaši. 2007.gadā uzsākta totālas modernizācijas programma, kas piešķirs 2.dzīvību PSRS dzelžiem, pret Eiropu tas ir ļoti nopietni. Tālāk 20-30 gadu perspektīvā gan ir tumša bilde, jo XXI gs ģeržavām jāsacenšas robotu un AI lauciņā, kur US ir handikaps. Kas attiecas uz kariem Persijas līcī visu izšķīra vairākuma Irakas ģēnerāļu nevēlēšanas karot par Huseina režīmu, viņi faktiski necīnījās. Bet tad kad šo pašu Irākas militāro eliti US uzmeta un neiedeva tiem pienākošos daļu no varas, tad dzima Daesh, kas uzskatāmi parāda ka karot Sadama virsnieki prot arī vispār bez tankiem (Skat. Ramadi, Mosulas, Raqqa ieņemšanu un atbrīvošanas epopejas).

          Spike nav nekāds wunderwaffe, tas ir labs, ļoti dārgs ierocis, kas prasa PD karavīru pie vadības, gan vienu gan otru mums ir ļoti, ļoti maz.

          Es gan neuzkatu, ka sabiedroto permanentā atrašanās šeit ir norma, jo tas atrofē jebkādu atbildību par savu valsti, no sērijas “lai albāņi mūs aizstāv, es dodos uz pozitīvusu”. Baltijas valstu goda lieta būtu nodrošināt deterrence saviem spēkiem, bet sabiedrotajiem tik piepalīdzēt ar tehniku, izlūkdatiem un ātrās reaģēšanas spēkiem.

  9. Atvainojos par oftopiku, bet liekas šis ir BIG http://www.mod.gov.lv/Papildriki/Iepirkumi/Procurements.aspx?i=0&itm=4863&do=uza
    Spriežot pēc prasībām, velk uz mehanizācijas 2. sēriju. Tā kā nav minētas kopējās iepirkuma summas, prese guļ uz ausīm, bet jautājumiem vajadzētu būt daudz un plašiem, lai nav kā ar CVR(T). Šoreiz jādod iespēja lēmuma pieņēmējiem publiski izteikties PIRMS lēmuma pieņemšanas, lai atkal nav jātaisnojas… 🙂

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s