Reusable (papildināts 21.10.)

absolūti nesaistīta reklāma

Top izmaiņas Zemessardzes likumā, galvenais:

  1. Medicīna. Attiecībā uz medicīnas apmācību beidzot tiks apmācīti kaujas paramediķi

[..] Šobrīd normatīvajos aktos pirmās palīdzības apmācība un pirmās palīdzības apmācību programmas ir balstītas uz pirmās palīdzības sniegšanu situācijās, kad neatliekamā medicīniskā palīdzība ir savlaicīgi pieejama. Pašreiz nevienā normatīvajā aktā nav noregulēts jautājums par zemessargu tiesībām, pildot dienesta pienākumus, sniegt paplašinātu pirmo palīdzību un lietot aprīkojumu, medicīniskos materiālus un medikamentus pēc attiecīgas mācību kursa programmas apgūšanas.[..]  Tāpēc ir nepieciešams papildināt ZS likumu ar 6.¹pantu, nosakot, ka zemessargs, kurš apguvis paplašinātās pirmās palīdzības mācību kursa programmu, pildot dienesta pienākumus, ir tiesīgs sniegt paplašināto pirmo palīdzību, izmantojot Ministru kabineta apstiprinātajā sarakstā iekļauto aprīkojumu, medicīniskos materiālus un medikamentus.[..]

VB: … nu tad pirms uzbrukuma  jautājiet viens otram vai katrs esat “apguvuši PPMP” 🙂 citādi, sorry, nav tiesību…

lasiet vēl anotāciju, tur ir daudz interesantu atziņu. Priecē, ka vismaz birokrātisku šķēršļu mācīt karavīriem kara medicīnu vairs nebūs. Žņaugus tad arī drīkstēs iepirkt un attiecīgu karavīriem un zemessargiem tos pieprasīt.

2.  Izdiena. Rezerves karavīriem stājoties ZS izdienu vairs neskaitīs no nulles. Vajadzēja desmitgadi, lai to beidzot paveiktu. 2020.gadā plāno 12000 zemessargu, instruktoru trūkst jau tagad, PD  jaunāko virsnieku trūka vienmēr , tādēļ  ex-PD rezerves karavīru atgriešana apritē nepieciešama “kā ēst”.

3. Aizvietošana. Plaši izplatītais triks ar zemessargu norīkošanu PD amatos (it kā uz laiku) iesaķņojas arvien dziļāk, jo  tiek veiktas izmaiņas likumā, lai zemessargam, pildot profesionālā dienesta karavīra amata pienākumus, varētu piemērot piemaksu par tādu dienesta uzdevumu izpildi, kas saistīti ar paaugstinātu risku veselībai (dzīvībai). Līdz ar to var paņemt zs vadu un iekļaut to kājnieku brigādes bataljona rotas sastāvā piemēram uz mācību laiku.

4.  Pakāpes. Lai piesaistītu dienestam Zemessardzē atvaļinātos vecākos virsniekus, izteiks likuma 23. panta pirmās daļas 3. punktu jaunā redakcijā un paredzēs, ka Zemessardzē ir arī majora, pulkvežleitnanta un pulkveža dienesta pakāpes.

VB: Ar to nostiprinās  tendence, ka rezerves karavīrus aktīvi peiesaistīs  ZS, daļu no tiem reintegrējot PD jau kā PD karavīru amatu izpildītājus piekomandētus  no ZS. Šāda sistēma jau darbojas labu laiku, tikai nosacījumi nebija tik labvēlīgi. Vienkārši un ģeniāli bez pēdiņām,  šādi var vienu un to pašu rezerves karavīru, kurš iestājies ZS un pilda PD karavīra amata pienākumus uzrādīt až divās atskaitēs  – par štata aizpildījumu PD vienībā  un zs skaitu ZS vienībā. Cilvēku mums trūkst katram jāstrādā par diviem.

Reintegrācija PD caur ZS var būt izdevīga tiem rezerves karavīriem, kuri nav atraduši savām spējām adekvātu pielietojumu civilajā dzīvē, tomēr baidos, ka dzīvojot no izdienas pensijas un DUI rez.karavīrs atņem sev iespēju nopelnīt lielāku vecuma pensiju, ja būtu strādājis normālu algotu darbu.

Vēršu uzmanību, ka šis ir tikai likumprojekts, kas var tikt būtiski grozīts.

UPD1  Hipersaite uz Graubes interviju

Advertisements

119 responses to “Reusable (papildināts 21.10.)

  1. graubem piestāvētu virsraksts – Apturēt asiņošanu bez žņauga.
    Labā ziņa, kaut kas tiek runāts, spriests.. labākajās parketa cīņu tradīcijās tiek virzīti likuma grozījumi. Bet bļa, kur lai ņem žņaugus (IFAK)? Taustāms rezultāts pēc visām papīru cīņām un iepirkumiem būs apskatāms pēc kādiem 3. gadiem..

  2. Kā var uzvarēt bez kaujas? Padoties?

  3. Manuprāt Graube visu saka pareizi. Mums nav citas iespējas, kā izvairīties no kara. Pat nelielas militāras sadursmes LV var izrādīties letālas no ekonomiskā un demogrāfiskā viedokļa (jauni bēgļu plūdi). Tāpēc ticēsim Graubes stratēģijai, ka ta izdosies.

    Gaišu visiem pirmssvētku laiku!

    • Apbrīnojami kā vienā personā pacifisms var sadzīvot ar patriotismu. Graubes stratēģija – “draudu pieauguma nav, kara nebūs” – lasiet interviju.

      • Man gan šķiet, ka mošķis konsekventi tur savu līniju. Ar savu “patriotismu” viņš kariķē alarmistus.

        • Parādes notiek, sīči sajūsmā spiedz, karavīru koris dzied un kuģis peld

        • Klau Pēter, Tev humora izjūta kaut nedaudz arī ir?

          Ja Mošķis nemetas “nolikt” Graubi un Kalniņu, viņš uzreiz kaut ko kariķē?

          Un kāds ir Jūsu alarmista kungs, ieguldījums valsts drošībā?

          Mošķis, ja kas var parādīt savas ZS izdienas zīmes

          • mošķi, tu gadījumā neesi Kalniņš 🙂 ? Ir jums abiem pāris netverami stulbas pazīmes.

            • Neesmu bet gribētu būt. Gribētu būt par ģenerāli, ar īstu akadēmisku militāru izglītību un ar žilbinošu karjeru bruņotajos spēkos (kā ģen.Kalniņam).

            • Diez vai. Leonīds (apsveicam vārda dienā!) nevarētu uzrādīt vairāk par vienu ZS izdienas zīmi 🙂

            • Agris Purviņš

              Ar spīdošu militāro izglītību, žilbinošu karjeru un ģenerāļa lampasiem ir stipri par maz, lai sekmīgi vadītu savas vienības kaujā. Es personīgi esmu redzējis kā brig. ģen. Kalniņš izvicinājis zobenu tēlojot brašo komandieri vienkāršā uzdevumā (ZS pahazuhas organizēšana prezidentam Zatleram) pēc stundas sabrucis sēž uz kāpnēm saķēris galvu un viņa uzdevumu veikšanu pārņēmis kapteinis.
              Kalniņa vadībā iet kaujā tā ir tīrā pašnāvība, bet politiskajai un augstākajai ierēdniecībai viņš patīk to nevar noliegt. Tomēr es nekādā gadījumā nevēlētos būt ne Graube, kurš mokās ar lēmumu pieņemšanu mēnešiem un savu štābu dzen izmisumā, ne Kalniņš, kurš lēmumus pieņem zibenīgi un tikpat zibenīgi tos maina.

              • Saruna sākās par medicīnu un ZS likuma iespējamo pagrozīšanu kara medicīnas virzienā. Minēto augsto amatpersonu personīgo īpašību kontekstā uzdrošinos jautāt – kad ierindas ZS saņems normālu IFAK komplektā ar atbilstošu apmācību? 🙂

    • arī zemessargs

      Lai izvairītos no kara mums jābūt tik stipriem, ka ienaidnieks nemaz neplānotu mums uzbrukt.

      • Bet tieši to jau Mošķis arī gribēja pateikt. Tikai skaidrs, ka mēs varam būt stipri kopā ar sabiedrotajiem. Tas ir arī Graubes vadmotīvs!

        • Beidz tēlot idiotu. Sabiedroto aizsegā NBS Graubes un Co vadībā tīksminājās par 5.pantu un sita kulakā. Nu beidzot noķēruši vēju par 3.pantu, bet kurš gan ticēs. Personāžiem jāmainās. Un vēl, nav nekādas stratēģijas, koncepta, doktrīnas, idejas – iedarbojas tikai pendeļi.

  4. (c) Ir

    -Ģenerālis Širefs raksta arī, ka NATO ātrās reaģēšanas spēki esot blefs, jo vajagot divas nedēļas, lai nogādātu munīciju no Vācijas uz Poliju. Vai tā ir?

    -Es negribētu uz tādām lietām atbildēt. Lai nedramatizētu situāciju – es domāju, ka galvenā atturēšana šobrīd ir apņemšanās to darīt […] Situācija nav tāda, lai mēs sāktu publiski skaitļot stundas un minūtes, un patronu daudzumu. Lai Latvijas sabiedrība ir mierīga.

    -Tomēr bija RAND korporācijas scenāriji, ka krievu tanki var nonākt Rīgā divu dienu laikā. Pēc tam Potomac Foundation mierināja, ka vajadzēšot vismaz nedēļu, jo purvi palīdzēšot. To sabiedrība apspriež – ja sāksies karš, kad krievu tanki būs Brīvības ielā?

    -Pirmkārt, to tur nebūs. Tāpēc jau darām visu, lai uz šādu jautājumu vispār nebūtu jāatbild. To nebūs!

    -Iepriekšējā intervijā teicāt, ka nav jābažījas par NATO militāro spēju mūs aizstāvēt, runa var būt tikai par politisko gribu. Vai jums nerodas šaubas par valdības politisko gribu izdarīt visu nepieciešamo, lai valsts ir drošībā?

    -Budžets ir apliecinājums valdības apņēmībai valsti aizsargāt. Bruņotajiem spēkiem pašlaik ir lielākais budžeta pielikums. Nav pamata šaubīties. Drīzāk jādomā, kā šo budžetu efektīvi izlietot tik īsā laika periodā.

    -Nupat ministrs teica, ka aizsardzības budžeta pieaugums nākamgad būšot mazāks, nekā bija plānots, jo IKP būšot mazāks.

    -Runa ir par kopējo IKP pieaugumu valstī. Plānotie procenti paliks tie paši, bet ieņēmumi būs mazāki.

    -Tieši tāpēc es vaicāju par politisko gribu nodrošināt valsts aizsardzību, nevis tikai noteiktu izdevumu procentu.

    -Nē, nē, es to noraidu! Šobrīd visi lēmumi un visas finanses ir absolūti adekvātas apdraudējuma līmenim. Pats svarīgākais ir turēties pie iepriekš pieņemtiem lēmumiem.

    • saprotu, ka nav jau vecajam čību puikam iespēja runāt ko citu, bet nepamet sajūta, ka augstie k-gi ilgstoši piedalās, kādā reliģiskā sektā vai vismaz lieto vienas sēnes. Nu kā var visa augstākā virsniecība runāt kā garīdznieki par ticību, patriotismu un kaujas garu? Tukša diršana bez seguma. Nepārtraukti, ilgi, pat tagad, arī rīt…
      Parasti vismaz USA pusē, arī pie krieva spēka bloks ir tie, kas rauj uz kašķi un politiķi stāv pa vidu un meklē diplomātijas ceļus. LV inovācija, ir perdeļi, kuri pūš miglu labāk par politiķiem.

    • Graube laikam mūs gribēja mierināt. man mati ceļas stāvus lasot viņa atbildes :-D.

    • arī zemessargs

      “-Tomēr bija RAND korporācijas scenāriji, ka krievu tanki var nonākt Rīgā divu dienu laikā. Pēc tam Potomac Foundation mierināja, ka vajadzēšot vismaz nedēļu, jo purvi palīdzēšot. To sabiedrība apspriež – ja sāksies karš, kad krievu tanki būs Brīvības ielā?”
      Ja sāksies karš, tad krievu tanki var būt Brīvības ielā tik ātri, cik lidmašīnai ar tankiem aizlidot līdz Rīgas lidostai. Sliktākais variants, tomēr jābūt risinājumiem arī sliktākam variantam.
      “-Budžets ir apliecinājums valdības apņēmībai valsti aizsargāt. Bruņotajiem spēkiem pašlaik ir lielākais budžeta pielikums. Nav pamata šaubīties. Drīzāk jādomā, kā šo budžetu efektīvi izlietot tik īsā laika periodā.”
      Adekvāts budžets mūsu situācijā būtu kā ASV un Krievijai ~ 4% no IKP ar gatavību pāriet uz kara laika režīmu – 40%. Budžets ir apliecinājums pendeļu esamībai. Ja būtu apņemšanās, tad arī citas lietas tiktu ātrāk kārtotas.

      • par to ru tanku ielidošanu Rīgas lidostā esmu dzirdējis citu viedokli, bet, protams, sliktāko variantu nekad nevar izslēgt…
        ir jau forši, aizsardzībai atvēlēt 4% no IKP, bet kad grib samazināt mazās skolas, tad atskan bļāvienu par lauku iznīcināšanu utt. tad no kurienes raut šos 4%, nolobēt ASV valdību? esam reālāki!

        • arī zemessargs

          “par to ru tanku ielidošanu Rīgas lidostā esmu dzirdējis citu viedokli, ”
          Zaļie cilvēciņi policijas/ASV armijas/ZS formas tērpos ieņem lidostu, vienlaicīgi ar bumbām piekrautie bezpilotnieki ielido lidlaukos stāvošajās NATO iznīcinātājos un radaros + notiek teroraktu sērija un kiberuzbrukumi sakaru tīkliem. Kamēr mūsu valdība mēģinās saprast kas notiek un NATO spriedīs ko darīt, tikmēr jau pirmie krievu tanki ripos ārā no Krievijas transporta lidmašīnām Rīgas lidostā.
          “bet kad grib samazināt mazās skolas, tad atskan bļāvienu par lauku iznīcināšanu utt. tad no kurienes raut šos 4%,”
          Pirmkārt VIDam jāsāk strādāt, ja mums ēnu ekonomika ir kādi 20-30%, tad budžetam kā reiz 2% klāt sanāktu.

          • Tev ir sliktākais variants. labākajā variantā aizlido patruļlidmašīnas un atlido iznīcinātāji. abi varianti ir reāli!
            VIDs jau strādā, bet ko viņš izdarīs- saliks 20% LV iedzīvotāju cietumā?! būs lieki izdevumi cietumu uzturēšanai, jo piespiest cietumnieku strādāt arī nav tik viegli. esam vecā padomju skola ar rūdījumu… vesela mega šūmēšanās bija par pirmreizējo deklarēšanos un arī tagad par banku anketām. tā arī ierakstīju, ka debili jautājumi, jo neko šajā dzīvē neplānoju (ja nu vienīgi laimīgi nomirt) un gaidu brīdi, kad mani no šīs bankas izmetīs vai arī neizmetīs…

            • arī zemessargs

              Nevajag likt 20% iedzīvotāju cietumā. Pietiek ielikt pāris simtus sākumā un profilaktiski katru gadu dažus desmitus un pārējie pierausies.

              • Pie tam, ne jau katrs iedzīvotājs atbilst 1% ēnu ekonomikas, ēnu ekonomikā apgrozās liels piķis uz vienu apgrozītāju, respektīvi, tie, kas zog un mahinē, to dara desmitos, simtos tūkstošu un pat miljonos eiro, līdz ar to, pat ja izdomātu likt cietumā īstos vainīgos, kuri apgroza tās lielās summas un maksā aplokšņu algas, tad ne tuvu nebūtu pat 5% 😀 !

  5. labi no augstām runām pie faktiem.
    Ir nosaukts mērķis līdz gadam x saniegt y skaitu ZS.
    Tie kas strādā lielās privātās firmās zin: ja ir definēts konkrēts izmērāms sasniedzams mērķis – tad tiek apzināti nepieciešamie resursi, sadalīti uzdevumi departamentim / nodaļām, atbildīgais to visu pieskata pa datumiem utt, ja vajag ievieš korekcijas = mērķis sasniegts.

    ZS piemērā ja jāsasniedz TIKAI SKAITS, pat nerunāju par kaujas spējām
    ir:
    a) jārekrūtē, jāpiesaista
    b) jānoekipē
    c) jāiziet pamatapmācība.

    Piemērs no dzīves, nesaukšu skaļi batu.
    upuris grib iestāties pats. mācās virsū rotņikam un visiem, kurus sastop (vasara), lēnām tiek līdz kandindāta statusam un tiek uzņemts (rudens). Par pamatapmācību neviens neko nezin. Kaut kad nākošgad būs. Vēl informēsim utt. :):) tātad pavsaris.

    secinu. Tie, kas reāli sistēmiski par šo atbild ir beiguši lauksaimniecības tehnikumu jo viņiem viss notiek kaut kā sezonāli. Tādos tempos var stādīt kartupeļu un plānot siena sezonu.

    Tas ir situācijā kad KLIENTS IR NOBRIEDIS UN IERADIES PATS un ir tikai jāmet iekšā cehā.

    Bļa, grūti ir centralizēti noorganizēt pamatapmācības kursu visiem jaunajiem ZS vienā vietā ar uzņemšanu teiksim reizi mēnesī?? Pēc tam var atdot atapakļ batiņam un lai triperējas tuvākos 10 gadus ar specialitāti. Un arī milit. specialitātes būtu jāmāca centralizēti ar jaunu klasi katru mēnesi.

    Batiņos paliek vienību saliedēšana.

    Kapēc visādi Latvenergo un dzelzceļi var turēt savus mācību centrus, bet armija nevar?

    • ļoti dīvaini. varbūt nevajag rotņikam uzmākties, bet kancelejai? mēneša laikā tam procesam vajadzētu finišēties (no pieteikšanās līdz zvērestam)..

      • Cik bataljonu tik kārtību…

      • aicinātu pievērst uzmanību laikam no zvēresta līdz pamatapmācības sākšanai. Aptuveni 1/2 gads konkrētajā gadījumā. Atļaušos atgādināt, ka kaimiņu vadonim var notrūkt trose jebkurā brīdī. Prognozējams viņš nav.
        Batiņi mierīgi dīvo savu rutinēto (jākaro nebūs) dzīvi.
        Tāpēc jau atļāvos iepukstēt, ka situācijā, kad eksistē +- unificēts pamatapmācības standarts – šo procesu būtu jāveic kaut uz akadēmijas bāzes vai kur nu ir pieejams adekvāts resurss (telpas, instruktori utt). ZS ir liela organizācija. Stājas un izstājas nepārtraukti. + cilvēki var izbrīvēt laiku kā nu kurš. Atvaļinājumi utt. Tādēļ jaunajam gurķim būtu jādod iespēja ielekt konkrētajā apmācību posmā ar intervālu teiksim reizi mēnesī. Tāds normāls konveijers. Varam šeit iet detaļās un runāt par reģionālu bāzējumu teiksim pa mācību centram katrā novadā (ui brigādē 🙂 taču tas jau laikam būtu kosmoss.

      • Nebūs tavs padoms korekts 🙂
        1 solis no upura puses uz kanceleju = redirect to rotņiks, kurš tad marinē tālāk.
        par mēnesi. Kā zinām par ZS cilvēks kļūst pēc zvēresta. Ko tu ieteiktu kandidātam darīt, ja viņš sāk kārtot papīrus jūnijā, bet batiņā zvērests iekrīt teiksim septembrī?? Lūdzu tev daži mēneši pačakarēta laika.
        Sistēmiski arī zvērestu (likums paredz bez viņa nekā) var pieņemt katru nedēļas nogali bez baigā svinīgā tusiņa (līdzīgi kā zaksā). saraksti papīrus un esi bargs kareivis.

    • Agris Purviņš

      d) jāveic instruktoru (ne tikai kaprāļu!!!) un virsnieku apmācība;
      e) jāveic speciālistu apmācība;
      f) jāiepērk ekipējums (individuālais, kolektīvais);
      g) jānodrošina infrastruktūra un materiāltehniskie līdzekļi;
      h) jāiegādājas ieroči (individuālie un kolektīvie), munīcija.;

      at to saraksts vēl nebeidzās, ak jā vēl tak MIDD štats ir jāpalielina un ar to bija jāsāk 🙂

      • es kautrīgi atļāvos ierobežoties iekš a,b,c jo tas jau ir nogalinošs izaicinājums (c) cien. bat. komandējošajam sastāvam. Paldies dievam, ka nav pat nojausma, kas darās augstākos līmeņos. nevarētu naktīs aizmigt.

        • Agris Purviņš

          kareivju/zemessargu tāpat kā speciālistu individuālajai apmācībai nevajadzētu būt bataljona uzdevuma sarakstā miera laikā. Bataljonam patiesībā nemaz nav resursu, lai to varētu paveikt.
          Lai šo izaicinājumu varētu sekmīgi atrisināt ir jāizveido normāls Zemessardzes mācību centrs par kuru esmu runājis visos līmeņos un visos laikos.
          Zemessargu speciālistu apmācību nevar pielīdzināt PD apmācību līmenim. Protams ir jāpārskata ZS uzdevumi, bet nezinu cik vēl gadiem un neveiksmīgiem eksperimentiem tādiem kā zs kaprāļu apmācība jāpaiet, kuras izgāšanos esmu prognozējis no paša sākuma, ko arī paudu gan Zeibārtam, gan Leonīdam – nesadzirdēja. (apmācības kvalitāte nav slikta, bet sistēmas problēmas galīgi nerisina).

          • Jūs par to runājāt iekšpusē visu laiku. Daudzi problemātiku saredz “no malas”. Jautājums, kādiem sūdiem jāsaskrien lai notiek mentāls sprādziens štābos? Iespējams jānodala militārā un civilā sistēmas sastāvdaļa. Šos mācību jautājumus daudz labāk sakārtos viens motivēts un profesionāls vidusskolas direktors. Skola ir skola. Nav taču liela atšķirība vai klasēs māca ķīmiju vai orientēšanos… Tas pats par apgādniekiem / loģistiku. Asiņo acis, skatoties, kā virsnieks triperējas ar A4 lapu lai sarakstītu izsniedzamās mantas. Tas pats par ļaudīm, kas baksta personāla lietas. Jebkurā pozīcijā privātā sektora ļaudis izgriež pogas zvaigžņotajiem (ar nelieliem izņēmumiem). Uz brīdi iedomājos, kas notiek viena liela uzņēmuma izveidotāja / īpašnieka galvā, kurš patriotisma vārdā ir aizvilcis sevi uz batiņu un kā ierindas ZS vēro, kā asina zīmuļus un klūp elementārās lietās cien. jaunākā virsniecība.
            Bet pie kājas visi personāla un apgādes sīkumi. Kas liek domāt, ka militārajā daļā viss ir spīdoši? Ja sistēmā ir bardaks, viņš ir visur.
            Zivs pūst no galvas. Bet pirms sasniedz izdienas puvuma līmeni jau ir iepūdējusi cienījamu maiņu.
            Paceļu cepuri to ofiņu priekšā, kuri visu redz, bet vēl cīnās ar šo bezprincipu lohu baru.

            • Ar salīdzinošu kritumu menedžmenta līmeņi ” uzņēmumu vadītājiem” ZS vajadzētu rēķināties un samierināties, nevar gaidīt, ka visi virsnieki būs ar MBA grādu… Galvenais rādītājs nodaļas, vada, rotas, bataljona līmenī būtu vai tas kolektīvs ir kaujas spējīgs vai nav. Donbasa kaujas laukā abās pusēs karo lauka komandieri, kuri pat atbildēt nespēs kas ir “A4 formāts”, bet kā redzams tas īpaši netraucē (ok, padomnieki arī ir) . Jaunākai virsniecībai savā masā ir jāklūp, tad no tiem izvēlas tos, kuri klūp mazāk, no tiem tos, kuri neklūp, tad tos kuri palīdz neklupt citiem utt, tā selekcionē komandierus normālās armijās miera laikā vai kara apstākļos visās. Nenormālās armijās miera laikā selekcionē virsniekus, kuri prot smuki sarakstīt papīrus uz izdabāt priekšniecībai.

              • nu tad laikam atliek uzdot jautājumu vai mums ir (un cik) kaujas spējīgas apakšvienības… publiski pieejamās nato tabuliņas LV sadaļā izskatās stipri žēlīgi.

                • Zato objektīvi 🙂 Sāc ar savu nodaļu (skat. šodienas ierakstu par FM 7-0), ja nodaļa ir saliedēta, stabila (personāls katru mācību reizi nemainās vairāk par 30%), pārbaudīta, apmācīta rīkoties ar to bruņojumu, kas ir iedots (individuālās šaušanas rezultāti), prot taktiski pārvietoties, puslīdz ekipēta – velkam ķeksi un skaitam klāt tiem diviem bataljoniem, ko saskatīja RANDs.

              • Patiesībā, viena no ZS priekšrocībām atšķirībā no PD ir tā, ka šādos nemilitāros jautājumos virsniekiem/instruktoriem būtu pie kā vērsties pie padoma vai palīdzības (tie paši ZS, kas savos civilajos darbos ir vadošos amatos vai labi speciālisti).

                • priekšrocība tā ir neapšaubāmi. Bieži izmanto? 🙂

                  • ja izmantotu, Zemessardze būtu menedžmenta un apmācības labo prakšu paraugorganizācija, no kurienes gaisma varētu iespīdēt arī citur NBS. Es tāpēc arī rakstīju “būtu” nevis “notiek”

                    • Jāsāk būtu ar Boida ciklu, tad līderība, komandiera lēmuma izstrādes procesa pārzināšana arī sakārto smadzenes.

                    • Garamgajejs

                      nevaru vairs piekomentēt – varabungas postam par boida cilku 🙂 Tas protams glābs situāciju :):) es vairāk sāktu ar šo (paņemts no https://zemessargs.wordpress.com/2015/02/04/trukumi-zemessardze/)
                      “Bezpriģels. Atvainojiet par rusicismu, bet tieši tā. Tā ir populāra valsts iestāžu slimība: dažreiz šķeit, ka cilvēki apsēžoties pie darba galda paliek stulbi. Nu piemēram tas, ka zemessargu apliecības drukā viena vienīga meitene visai Latvijai ar vienu vienīgu printeri un šis darbs viņai ir viens no pienākumiem. Process aizņem pusi gada. Visiem skaidrs, ka tas ir bullshit, bet “tā ir”.”
                      Nav skaidrs, kura komandiera lēmumā izstrādes porcesa analīze palīdzētu šajā gadījumā. Domāju tā ir laika tērēšana 🙂

                    • Kā kura komandiera? Pilnīgi visu! Pateicoties LV visvarenai birokrātijai zs bez apliecības nav zemessargs, kas būtu ierēķināms savējo spēkos. Ne ieroci izsniegt, ne noslēpumu uzticēt. Nemaz nav smieklīgi, ja “pēkšņi” radīsies tāda vajadzība komandierim nāksies pārvarēt šo šķērsli jau pirmajā MDMP solī (savējo spēki) un pārkāpt virkni normatīvo aktu, vai samierināties un pildīt priekšrakstus ar to personālu, kas ir aprīkots ar apliecībām. Kaujas spēju mazināšana uz līdzenas vietas.

                    • Garamgajejs

                      Tieši tā apliecība ir nopietns arguments. Jau augstāk minēju, ka konkrētā gadījumā no zvēresta līdz pamatapmācības sākumam = 6 mēneši. Ja aizkavējās kaut kas ar printera meiteni augstajos ZS štābos mums konkrētais karavīrs nav karavīrs vēl nenoteiktu laiku. Īsais risinājums. Kvalificēts speciālists aptuveni 1-2 h laikā spēj uzregulēt darba plūsmu, kas no xls (ZS dati) spēj automātiskā režīmā ģenerēt A4 pdfus uz kuriem ir 10 apliecības. meitenei atliek izdrukāt, nolaminēt utt. Pieņemu, ka vēl vajag dienu lai meitenei iestāstīstu ko kur jāspiež utt. Viss. Ja ZS vadoņi izdomātu šo pasākumu uzlikt ārpakalpojumā (ok sensitīvi dati) bez pārspīlējuma saku, mainīgos datus = apliecības visai ZS var uzcept max 2. dienās. Un tas būtu probono bez 500k vērtas sistēmas veidošanas, kā LV ir parasts.

                    • Kad sāksies karš, tas atrisināsies, jo varēs izmantot karagūstekņus

            • arī zemessargs

              Nenotiks nekāds sprādziens. Šiem cilvēkiem nav sprādzienbīstamas galvas. Viņi nav atlasīti un trenēti, lai “sprāgtu”. Viņi atlasīti, lai labi izskatītos priekš Tēvijas sarga fotogrāfa, parādēs priekš mājsaimniecēm un viņu sīčiem UN NEKAD MŪŽĀ neiedomātos, ka politiskai vadībai virzītu kādas prasības, politiskai vadībai jāskatās acīs, pēc acīm jāuzmin ko no Tevis prasa un tas jāatskaņo. Politiskā vadība ir tāda, kāds tautas vairākums. Vairākums vēlās mieru, maizi un izpriecas. Karot nevēlās un neredz jēgu (jo tāpat neko nespējam). Tālāk par piektdienas vakaru nedomā un neplāno. Politikā priekšā pārsvarā izvirzās tie, kuri šīs noskaņas jūt un prot izmantot retorikā + nevajag kaitināt Krieviju, jo sponsori to nepiedos.

              • Tieši manas domas. Politikāņi ir tautas spogulis. Tāda rūgta patiesība, bet NBS komandieris ir politikāņu pavadā, tāpēc, ka esam demokrātija, nevis militāra hunta. Un runās viņš to, ko tam atļaus tauta caur saviem priekštāvjiem, bet cilvēki iekš VB šūmēsies. VB nav tauta, bet militārie entuziasti, kas ir mazs mazākums.

                • Ja sekojam tavai loģikai tad demokrātiskās valsts armijā valda demokrātija? To protams var organizēt, bet šāda armija momentā zaudēs. Karavadonim ir īpašs statuss (tādēļ forma, upleči akselbantes utt) kas ļauj pielietot īpašas un pagalam nedemokrātiskas metodes – vardarbību. Īpašas nozīmes uzdevums prasa ekskluzīvas tiesības, to visu viņam dod ar vienu mērķi – nodrošināt uzvaru, ja nenodrošina – ziepēs. Kā sportā. Zināji kāda ir kluba tāme? Piekriti? Tad esi laipni lūgts pildīt. Viss pārējai ir atrunāšanās.
                  VB kā fani var kvalificēti pārtulkot TV skatītājiem ko īsti gribēja teikt karavadonis/treneris, kas notiek ar armiju/komandu un kādas ir tās izredzes karā/čempionātā. Kas notiek, kad treneri dara nevis to ko uzskata par vajadzīgu, bet to ko grib sponsori, mēs visi zinām, tādēļ sportā šis jautājums ir noregulēts (katram sava loma), kādēļ ne valstī?

                • arī zemessargs

                  Normālās demokrātijās NBS komandieris ir demokrātiskā procesa dalībnieks, kuram arī ir zināma ietekme uz sabiedrību un politiku. Jo cilvēkam, kurš prot karot ir savi principi, nostāja un viedoklis. Ja politiķi vēlās šai amatā cilvēku kurš prot karot, tad viņiem jāsamierinās, ka viņam arī būs zināma vara. Tāpat kā ar jebkuru profesionālās piramīdas augšu vai tie būtu NBS, ārstu biedrība vai izglītības darbinieki. Mūsu postpadomju kleptokrātiskajā demokrātijā NBS komandieris pirmkārt ir PR speciālists uzplečos, no viņa neprasa mācēt karot, tātad arī nekādas varas viņam nav.
                  Par jebkādiem komplicētiem jautājumiem Latvijā (postpadomju kleptokrātiskajā demokrātijā) šumējās neliels entuziastu pulciņš. Tauta šūmējas tikai tad, ja vairākums sāk to tieši un nepārprotami sajust uz savas ādas. Priekšgalā pārsvarā nonāk tie, kuri prot vairākumu slaidāk apčakarēt. Ar to starpību, ka NBS problēmu ir vairāk, jo miera laikā tautas vairākumam nekas nemainītos pat ja tādi NBS vispār pazustu (ārstiem tomēr jāārstē arī miera laikā, slikti ārstēs – PR nepalīdzēs).

  6. jā, sākumā viņa atbildes toč kaitina! bet varianti ir dažādi- vai nu mierina patērētājsabiedrību, kura savā būtībā ir ultra pacifistiska, vai negrib aizbiedēt investorus, vai baidās pateikt kko lieku, jo histēriski baidās no struktūrām, kuras monitorē, lai neizpauž valsts noslēpumus, vai vienkārši ir slinks kko iespringt darīt, jo gan jau kkā viss notiksies pats no sevis un neesmu jau arī tik gudrs…
    piekrītu tajā vietā, kur Graube noklusē, ko gan nato darīs pret krievu pga- nafig kādam civilajam to zināt?! lidmašīnas ir varāk kā s-300 vai s-400 raķetes 😀 bet varbūt es kļūdos…
    patīkams sīkumiņš: “Būs tā, ka nevis vienība pieņems, lietotājs uzreiz no pasūtītāja, bet gan būs starpposms, kurš testēs – nepieciešamības gadījumā arī noslēdzot līgumus ar laboratorijām – saņemto produktu un tad nodos to lietotājam.” protams, var ironizēt par šī “know-how” izdomāšanas ilgo termiņu un tām “grūtībām”, kas bija jāpārvar, bet aplausi štāba viedajam stratēģim! galvenais, lai tam nepieiet kā birokrātiskai formalitātei, bet tiešām notestē!
    “Ja šķiet, ka mašīnas ir dārgas, tad patiesībā pašas mašīnas ir ļoti lētas, ap 10 tūkstošiem, atkarībā no garantijas laika. Mēs tās saņemam pēc kapitālā remonta, var teikt, ka jaunas.”- šis prasītu komentārus! pārteicās, nezināja, vai patiesi tā ir?!..
    un vēl aizstāvība būvnieku lobijam- lai nebūtu jāgaida 2 nedēļas munīcijas piegādes līdz Polijai, kas ir pusceļš līdz Latvijai, tad tās noliktavas ir jābūvē ar steigu! domājams, ka labie kaimiņi bez pompozitātes tās piestūķēs līdz bēniņiem, ja nopirksim viņu ieročus.

    • arī zemessargs

      Patērētājsabiedrību var arī mierināt, BET ir jāstāsta reāls rīcības plāns sliktākam scenārijam – jāapraksta kā krīze pie mums var izskatīties un tam jāgatavojas:
      1. Pārtika un ūdens 10 dienām.
      2. Vīriešiem stāties ZS.
      3. Lauku mājas sagatavot.
      4. Ieroci, ģeneratoru, degvielu sveces nopirkt utt.

      • Bergmanis tak visu laiku aicina visus interesentus stāties zemessargos! Jautājums, kas šo sabiedrību spētu motivēt?- interesantākas mācību programmas, papildus atvaļinājumi, lielākas dienas naudas?..

        • arī zemessargs

          Informatīvā (smadzeņu skalošanas ja vēlās) kampaņa, kas skaidrotu, ka labākais veids kā novērst agresiju ir sagatavošanās. Ar uzskatāmo info kas notiek separu okupētajos apgabalos Ukrainā un notiks šeit, ja mēs nenoturēsim ienaidnieku.

        • nu ja Graube vai Bergmanis pateiktu, ka humanitārā krīze ir iespējama… Vispār jau nāk ziema, un ja mīnusos būs jāsāk nodarboties ar izdzīvošanu, tad ļoti daudziem tas būs ļoti grūti

        • Domāju katram laikmetam savs zs % īpatsvars, ko nosaka sabiedrības eksaltācijas pakāpe. 90-s tā bija visaugstākajā līmenī, tagad zemākajā un skaitlis ap 4000 entuziastu ir tuvu optimālajam pie pašreizējām valsts un sabiedrības attiecībām (max neuzticība). Valsts rupji ekspluatē zs patriotismu un pašaizliedzību – par to sabiedrības vairākums ignorē aicinājumus “stāties”. Kad sabiedrība uztvers valsti kā savu un izjutīs pienākumu pret to, tad tā būs gatava pati piemaksāt un pie ZS bat. veidosies rindas kā tas bija 1991.-1992. Pēc kara GE vajadzēja mainīties valsts un sabiedrības izpratnei par situācijas nopietnību, tomēr kairinātājs neiedarbojās un arī valsts darīja visu, lai kušinātu situāciju. UA kara iespaidā visi it kā sarosījās, bet domāju, tikai tādā mērā, lai atspertos no dibena. Elites mesidži drošības jomā ir viscaur samāksloti un neīsti, tie pilnībā ignorē faktu, ka cilvēkiem mūsdienās ir spējas pašiem meklēt un atlasīt informāciju. Pietiek salīdzināt kaut vai LT un EE praktiskos soļus drošības jomā ar LV mūžīgajiem plāniem un kļūs skaidrs, ka mūs mēģina vazāt aiz deguna pie tam neeleganti un truli. Sporta zāles neesamības Ādažos nosaukšana par “katastrofālu spēju iztrūkumu” vien ir ko vērta. Kad beigs runāt ar sabiedrību izmantojot Ulmaņlaika un LPSR klišejas, tad arī būs pieplūdums ZS. Neaizmirsīsim, ka uz 2018.gadu ZS ir jābūt jau 12000, ko domāju uzzīmēs bez grūtībām. Ja jau šobrīd aci nepamirkšķinot 150 zs mācības sauc par bataljona gada atskaites mācībām.

    • pasāža par 10 000 par dzelžiem ir vērtīga liecība, jo tas cipars ir tuvu tam par kādu UK MoD tirgo CVRT preci antikvariāta kolekcionāriem. Nākamajam sabiedrības jautājumam būtu jābūt par ko maksājam vēl vidēji 790 000 uz vienību? Un vēl tā neviltota nožēla par to ka nav vēl mūsu sabiedrības izpratne augusi līdz XXIgs līmenim, lai saprastu NBS mehanizācijas tāmi (ko btw neviens nav skaidrojis). Marasms.

      • jautājums, cik daudz pārējiem ir jāzin par šo specifisko aprīkojumu?
        protams, var lobīt no šīm pusfrāzēm, ka spaiki būs uz karavīra pleca pārvadājami, bet varbūt arī vēl uzstādīti uz virsbūves.
        bet vai tas ir labāk, ka visu, ko iepērk un aprīko leiši, jau pusgadu un gadu iepriekš ir zināms? sabiedrībai jau tas patīk, jo esam baigi kruti, jo mums ir visādas krutās rotaļlietas, kuras ir krutākās pasaulē… man šķiet, ka arī tās ir galējības.

        • Jā, galējības tas ir slikti. LT – populisti, bet kādi ir mūsējie? Viņi slēpj par iepirkuma saturu to, ko rīt-parīt kāds soldžers izpļāpās bārā? Vai varbūt to ka paši nesaprot ko un kādām vajadzībām nopirkuši par pasakainu naudu, tādēļ drošāk ir klusēt, taisīt gudrus feisus un pūst vaigus. Kā jau teicu, par tādu cenu kā ložmetēju statīvi CVRT (izņemot Scimitar) mums nah nav vajadzīgi pat ar visu brīnišķīgo apvidus pārejamību “pa diagonāli” (izņemot upes, ezerus un dīķus dziļākus par vienu faking metru).

  7. Gvardes Leitnants

    Par “Galvu Reibinošās Karjeras Īpašnieka” interviju- atvainojiet, bet trāpīgāks šķitīs apzīmējums krievu valodā:
    “Прискорбно”.

    Ne īsti skumji, ne īsti nožēlojami. Kaut kas no abiem.

    No sērijas:” viss kārtībā, ak daiļā marķīze!” vai “cienījamā kundze”.

    Kas dotajā situācijā neizbrīna. Prātā nāk latviešu tautas paruna par vilkiem un viņu tikumu savstarpējo mijiedarbību. Un to ne- transformācijām laika gaitā.

    • es bargi nenosodītu, ja viņš šādus tekstus stāstītu masu medijiem un sabiedrībai, bet ja viņš tādā pašā garā stāstītu arī saviem padotajiem, tad tas jau uzreiz būtu noziedzīgi!

      • Es gan nosodītu. Politkorektums un domas par citām tautsaimniecības nozarēm piestāv Komandierim tikai tad kad paša saimniecībā viss ir kārtībā. Kas attiecas uz padotajiem, tur viss ir slikti, viņi taču arī avīzes lasa un pārzin patieso situāciju no iekšpuses. Izjūtu spektrs ir plašs, bet vismazāk ir respekta.

        • diemžēl valsts aizsardzība un tautsaimniecība ir savienotie trauki! nu, nevar (un nedrīkst) nodeklarēt, ka Latvijai tūlīt, tūlīt uzbruks- ko tad darīt ārzemju uzņēmējiem ar savām miljonu vērtajām investīcijām? vieglākais ir notīties uz drošāku vietu, bet aizsardzības budžets tiešajos ciparos (ne %) attiecīgi samazinātos. vismazāk es kara gadījumā gaustos par to, ka Graube ir piečakarējis ar savu mierlaika vāvuļošanu dažas ārzemju banku filiāles!
          un ne man kā ierindniekam uztraukties par ģenerāļa problēmām viņa autoritātes nostiprināšanā! 😀 gaidam pensiju…

          • Kur pasaulē ir drošākā vieta? Padalies gribētu tur investēt :). Bet galvenais nemēdz būt tādi investori, kuri savus aprēķinus balsta uz politiķu (diemžēl Graube nav atdalāms no koalīcijas partijām ) intervijām. Drīzāk investorus attur no ienākšanas mūsu valdības nespēja nodrošināt pat minimālo pašaizsardzības un iekšējās stabilitātes līmeni (kaut vai pret plašiem nemieriem), viss ir atkarīgs no citu valstu politiķu lēmumiem (militāristi izdarīs, ja būs komanda), savukārt politisko risinājumu kombināciju un variantu mūsdienās ir tik daudz (var notikt jebkas, jo visu nosaka aprēķins nevis vērtības) , ka nav iespējams paredzēt kāds būs gala lēmums. Līgumi ne ar austrumiem, ne ar rietumiem neko negarantē. Vēsture to pierāda. Vienīgais par ko investors var būt drošs, ka valstis parasti cīnās par savu pastāvēšanu, bet tās kuras necīnās nav uzticami partneri pēc definīcijas. Līdz ar to politiskās elites melošana un apdraudējuma ignorēšana ir lielāks stopsignāls investoriem, kā adekvāts situācijas novērtējums un līdzekļu piešķiršana riska mazināšanai. Īsāk sakot- gribi izskatīties nenopietns partneris saki investoram, ka risku (draudu) nav 🙂

            • arī zemessargs

              Man šķiet, ka investori nedz Latvijas, nedz citu Baltijas valstu BS neuzskata par drošības faktoru. Neesmu speciāli pētījis, vienkārši iespaidi no ārzemju uzņēmējiem, kuri man pazīstami. Viņi vērtē vienkārši: NATO aizstāvēs vai nē, ja nav NATO – nav biznesa. Principā tāpat kā mūsu oligarhi, tikai mūsējie vienmēr gatavi taisīt biznesu arī ar otru pusi.

          • Laiku pa laikam atgādinu, ka BS vadonim jebkurā valstī un laikā ir jāstāsta, ka viss ir un būs labi. Tāds amats.

            Kas notiktu tad, ja šis pateiktu tā: vispār mūsu izlūkdati liecina, ka uzbrukt var kuru katru brīdi un likt pretī mums nav ko. Cīnīsimies. bet … viss ir slikti.

            Šitāds teksts neko labu nedotu vispār, ne ekonomikā, ne kaujas spējās, tikai iekš VB komentiem nevarētu kārtējo reizi paņirgt – redz kāds losis. Es domāju, ka jebkurš no VB viņa vietā runātu to pašu – viss būs labi. Kamēr neesi pie stūres un redzesloks ir šaurs – viss ir viegli. Es domāju viņš pats labi saprot, ka problēmas ir un ir jārisina, bet publiski raudāt – tas neko nedos.

            • Nekā nebija. Jābūt izpratnei, ka valsts aizsardzībai nevar būt tādas pašas resursu pieprasīšanas kārtības kāda ir citām nozarēm. Aizsardzība un drošība ir primārie valsts izdzīvošanas jautājumi, tādēļ tie nodrošināmi ekskluzīvā kārtā. Karavadonim tiek dotas izņēmuma tiesības karaspēka būvēšanā, uzturēšanā un izmantošanā. Karavadonim ejot pie valdības pēc resursiem jāprot tikai nopamatot nepieciešamību, tas ir arī viss. Konkrētam karavadonim varam pārmest, ka ilgus gadus neprata pamatot finansējuma nepieciešamību, klusi piekritis tam ko valdība atvēlēja, un lai gan apzinājies, ka šāda bada maize apdraud valsts drošību, nav atkāpies no amata. Pierādījums augstākminētajam ir tas drudzis ar kuru šobrīd cenšas sasmelt izškērdēto laiku.
              Izlūkdati bija jau sen, vajadzēja tos lasīt un populāri skaidrot politiķiem vai atkāpties.

            • arī zemessargs

              Jā, jāstāsta! Ja mūsu izlūkdati apliecina, ka uzbrukt var kuru katru brīdi, tad komandierim tas jāliek priekšā valdībai, lai lemtu par kara stāvokļa ieviešanu, vispārējo mobilizāciju utt. Ja valdība to neuzklausa, tad jāvēršas pie sabiedrības pa tiešo.

              • Tad mums fundamentāli jāmaina sapratne par to, ko un kā dara karavadonis.

                Pagaidām šeit un citur tas ir prasts ierēdnis, kas, pirmkārt, ir kā ierēdnis pakļauts ministram, kurš kā politiķis komunicē ar citiem politiķiem un bīda štelles. Politiķi arī izdod tiesību aktus, kuriem ierēdņi pakļaujas.

                Kādi tad risinajumi:
                1) militārā hunta;
                2) papildus izpildvarai, tiesu varai un politiskajai varai izveidot ceturto – drošības varu, kas neatkarīgi no politiķiem, no tiesu varas un izpildvaras(ierēdņiem) būs tiesīga kāpt uz galda un ziņot neatkarīgi un kārtīgi.

                Par huntu ir blēņas, bet otrais variants – izveidot ceturto varu mūs pasaules līmenī iebīdīs konstitucionālo tiesību celmlaužos, jo visur citur armija ir zem izpildvaras. Un tādas ceturtās nemaz nav. Nu vai Ziemeļkoreja, tur ir tikai viena – jušes vara.

                Es jau saprotu ka te tā varen piedien lamāt Graubi un Bergmani, bet mēs dzīvojam sistēmā, kas ir balstīta Satversmē, konstitucionālajās tiesībās un visādi slapjie sapņi par karavadoni, kas kāps uz tribīnes un neatkarīgi no politiķiem, kas pēc būtības ir tautas priekšstāvji, sāks dzīt savu kursu, ir varen skolnieciski – tā tas nestrādā un nestrādās.

                Ievēli politiķus, kuri apsolīs atbalstīt aizsardzības nozari piešķirot nevis 2%, bet visus 5% un tad redzēsi – būs gan ZS bikses, gan tanki un pat lidmašīna kāda.

                Ir jāmeklē cēloņi. Ja politiķiem valsts aizsardzība būtu prioritāte, tad Graube dziedātu nedaudz citu dziesmu, VB ausīm tīkamāku.

                • Par huntu labi sanāca, smieklīgi.
                  Tomēr atgādināšu, ka kara laikā virspavēlnieku ieceļ valsts bruņotā spēka augstākais vadonis -prezidents (Satversme 42.pants) un tieši virspavēlnieks “vada valsts aizsardzību, lai novērstu valsts neatkarības, tās konstitucionālās iekārtas un teritoriālās integritātes apdraudējumu, ja Ministru kabinets ir aizkavēts pildīt šajā likumā vai citos normatīvajos aktos noteiktos kara laika uzdevumus”.
                  Tātad virspavēlnieks viens pats īpašajos apstākļos vienpersoniski aizvieto veselu Ministru kabinetu, te tev būs arī ceturtā vara.
                  Tas nav nepārprotami noteikts, bet NBS komandieris ir pirmais kandidāts uz virspavēlnieka amatu, jo tieši viņš izstrādā valsts aizsardzības operatīvo plānu. Turklāt citu atbilstoši kvalificētu kandidatūru mums nav daudz.
                  Tātad skatoties uz NBS komandieri es redzu kara laika virspavēlnieku, kura rokās būs visa izpildvara. Lielas tiesības un liela atbildība, bet pagaidām neredzu vēlmi izmantot pirmo un uzņemties otro.

                  Bergmani nav par ko lamāt, vēl 2-3 gadi amatā, tad gan būs. Un nevajag aizmirst AM valsts sekretārus viņi ir īstie procesu virzītāji un bremzētāji.

                  • Pag nu mēs taču nediskutējam par kara laiku, bet par šodienas “draudu nav un būs labi iekš žurnāla”. Kara laikā varbūt Graube pārvērtīsies par uguns fūriju, kas saliks sliktos zēnus aizgaldā, veiks revīziju un valsts galvenos mantziņus – lasi, ministrus, skanot tautas ovācijām pie rīgas rātes, publiski nopērs.

                    Diskusija jau neiet par kara laiku, bet par miera laiku. Kara laikā jau ir tikai 1 vara – tā, kurai ir īsta, ieroču, vara.

                    • pārvērtīsies noteikti, tikai par ko? es tik droši neapgalvotu.
                      bet ne par to ir stātsts. stāsts ir par to ka NBS komandieris kā topošais virspavēlnieks nav vienkāršs ierēdnis un viņam ir īpašās tiesības miera laikā gatavot savu darbību (mūsu uzvaru) kara laikā. tas kurš to nedara (negatavojas) izraisa aizdomas. Pašreizējais saka, ka viss ir kedā, daļa tic, es nē. Demokrātija.

                  • arī zemessargs

                    Manuprāt NBS komandierim tomēr nebūtu jāizvieto MK. NBS komandierim kara laikā jāturpina komandēt NBS, karadarbības zonā attiecīgā frontes iecirkņa komandierim jābūt tiesībām komandēt arī civilās struktūras. MK arī kara laikā jāturpina strādāt un rūpēties par savām jomām – IzM par izglītību, VM – par veselību utt.

                    • Tā stāv raxtīts likumā un galu galā (ja MK nav spējīgs darboties) varbūt tieši šādu kārtību virspavēlnieks arī noteiks.

  8. daudzi cepās, ka ZS tiek uzlikti uzdevumi, kas ZS liktu iet pirmajās frontes rindās. http://www.zs.mil.lv/Zemessardzes%20vienibas/2BDE.aspx palasījos bataljonu uzdevumus, bet tikai 17. (pildīt Valsts aizsardzības uzdevumus) un 54. (sniegt inženiertehnisko atbalstu bruņoto spēku vienībām) bataljoniem varētu būt šādi uzdevumi.
    pārējiem: – Uzturēt pastāvīgu kaujas gatavību un paaugstināt kaujasspēju, lai nepieciešamības gadījumā veiktu atbildības teritorijas aizsardzību. Svarīgs uzdevums ir valsts stratēģiski nozīmīgo objektu aizsardzība pret diversijām un terora aktiem. Tādēļ notiek karavīru un zemessargu militārā apmācība un patriotiskā audzināšana.
    – iesaistīšanās cīņā pret dabas un tehnogēno katastrofu postošo darbību (plūdi, mežu ugunsgrēki u.tml.), nepieļaujot materiālos zaudējumus vai maksimāli mazinot tos, un rūpējoties par iedzīvotāju drošību, kā arī, likvidējot stihijas radītās sekas;
    – sabiedriskās kārtības nodrošināšana masu pasākumos un palīdzība policijai pazudušu cilvēku meklēšanā;
    – iesaistīšanās atbildības teritorijā notiekošajos piemiņas un atceres pasākumos, kā arī jaunatnes patriotiskajā audzināšanā un militārajā izglītošanā, prezentējot Nacionālos bruņoto spēkus un Zemessardzi dažādos informatīvajos pasākumos. un tamlīdzīgi.
    ZS likums nosaka, ka ZS pilda valsts aizsardzības uzdevumus, kas, protams, ir ļoti stiepjams jēdziens jeb http://likumi.lv/doc.php?id=248069 :
    2. Valsts aizsardzības pamatprincips un uzdevumi
    13. Valsts aizsardzības stratēģiskais pamatprincips ir valsts apdraudējuma iespējamības mazināšana. Turpinot pilnveidot un modernizēt nacionālās aizsardzības spējas, atbalstot NATO kolektīvās aizsardzības stiprināšanu un sniedzot savu ieguldījumu starptautiskās drošības nodrošināšanā gan divpusēji, gan daudzpusēji, Latvija samazina ārējas militāras agresijas vai cita valsts apdraudējuma izcelšanās risku un, ja nepieciešams, ir gatava nodrošināt tā efektīvu atturēšanu.
    14. Valsts aizsardzības pamatuzdevumi ir novērst un pārvarēt iespējamo valsts apdraudējumu; garantēt valstiskumu, valsts varas un pastāvošās iekārtas rīcībspēju un kontinuitāti, sniegt ieguldījumu starptautiskajās operācijās, atbalstu civilajai sabiedrībai un iesaistīties citu neparedzētu uzdevumu veikšanā likumos un starptautiskajos līgumos noteiktajā kārtībā.
    15. Valsts aizsardzības rīcībspēju nosaka plānota, saskaņota un koordinēta politiskā virsvadība, valsts un pašvaldību institūciju, NBS un sabiedrības sadarbība. Tas būtiski ietekmē valsts apdraudējuma novēršanas, pārvarēšanas un tā radīto seku likvidācijas procesu.
    16. Lai spētu atbildēt uz tradicionālajiem un citiem drošības izaicinājumiem, jānodrošina ātra reaģēšana jau apdraudējumu sākumposmā, NBS kopā ar citām valsts institūcijām, pašvaldībām un sabiedrību jāīsteno aizsardzības pasākumi sabiedroto spēku ierašanās un izvēršanās nodrošināšanai. Tas prasa nekavējošu informētību, ātru lēmumu pieņemšanu un visaptverošu pieeju, t.i., gan militāro, gan civilo resursu izmantošanu. Valsts apdraudējuma gadījumā, īstenojot valsts aizsardzības pasākumus, tiek ievērotas valsts politiskās virsvadības vadlīnijas, kā arī tiek garantētas šādas NBS rīcībā esošās spējas:
    6.1. brīdināšanas sistēma;
    16.2. militāro un nemilitāro jeb preventīvo līdzekļu (politisko, ekonomisko, diplomātisko un drošības līdzekļu) kombinācija;
    16.3. pašaizsardzības spējas;
    16.4. uzņemošās valsts atbalsta sistēma ātras sabiedroto spēku ierašanās un izvēršanās nodrošināšanai.
    17. Vienlaikus valsts drošība un aizsardzība ir cieši saistīta ar pilsoniskās sabiedrības atbildību un uzticību Latvijas Republikai. Sabiedrības pilsoniskā apziņa un patriotisms ir būtiski faktori, kas stiprina Latvijas drošību un valstiskumu. Tādēļ valsts aizsardzības politikas īstenošanā tiek nepārtraukti veicināta bruņoto spēku un sabiedrības atgriezeniskā saikne, nodrošinot sabiedrības un jaunatnes patriotisko audzināšanu un izglītošanu valsts aizsardzības jomā, kā arī pilsoniskās apziņas un biedriskuma sekmēšanu.

    un šķiet, ka tikai ZS 2.brigāde varētu kandidēt uz kaut cik pilnvērtīgu brigādes nosaukumu, jo tai ir gan nodrošinājuma, inženiertehniskais, PGA (var pievilkt arī prettanku, jo ar rbs70 šauj arī tādus) un kājinieku bataljoni.

    • Vaidētāji oponēs, ka tiesību aktus var mainīt pēc vajadzības.

      • atkal vaidētāju aizstāvībai gribu teikt, ka KATRAI brigādei vajadzētu vismaz kkādu PGA un mīnmetējnieku atbalstu. tas būtu Lielajiem augšu puikām mērkaķa ātrumā jāizlabo un jāizveido!!!

        • Paldies. Mēs vaidētāji paši varam aizstāvēties. Tas ko tu saki ir pašaprotami un pilnībā attaisno vaidēšanu – mūsu kājnieku brigādēm ir problēmas ar pamatlietām. Tas skan apmēram tā : “Ja gribam braukt neskādētu, lai mašīnai būtu visi četri riteņi.”

        • arī zemessargs

          Mīnmetēju un PGA atbalstam jāsākas bataljona līmenī. Brigādei mīnmetēji jau ir par maz, te jau nopietnāka artilērija vajadzīga.

          • Un vēl ir vajadzīgi karavīri… tās taču elementāras lietas.

          • gan jau ka apmācīt vienā vienībā (bataljonā) visus viena veida speciālistus ir vieglāk un vajadzības gadījumā tos piekomandētu konkrētajai vienībai. protams, ka arī artilēriju brigādei vajag, bet vajag būt reāliem- pirmās tankiem līdzīgās haubices pienāksies PD , bet mīnmetēji un rbs70 (vai stingeri) gan būtu ātri paceļams pasākums (daži miljoni).

        • Tak jau no pagājušā gada tiek strādāts pie tā, lai katrā ZS batā būtu pa pilnvērtīgam kaujas atbalsta vadam, mīnmetējus sola kā reiz kopš tā laika.

    • citāti nedaudz par garu, bet kopumā tavu ideju var saprast kā “ZS ir atbalsta loma, to nosaka ZS bataljonu uzdevumi”. Papīrus pie mums prot rakstīt un es nešaubos, ka tur ir viss, kas nepieciešams par ZS izmantošanu audzināšanai, sabiedrisko pasākumu apsardzei, palīdzībai dabas katastrofu gadījumā utt. Bet ir skarbā realitāte, kas atspoguļosies kaujas PAVĒLĒS (poh ko tur juristi likumos sarakstīja) tieši ZS vienībām, jo izņemot ZS valstī nav cita karaspēka, kas atradīsies “pirmajās līnijās”. Visās jomās nepilna SZS brigāde nespēs nosegt visus valsts aizsardzības uzdevumus un tādēļ tos būs jāuzņemas ZS. Un te izlīdīs gan ļoti dažāds apmācības līmenis, gan personāla iztrūkums, gan nepietiekama apgāde, gan komandieru kapacitāte.

  9. !!!!!!!! Pirms pilnvaru termiņa beigām NBS vadību pamet Raimonds Graube. (LETA)

  10. !!!!!!!! Pirms pilnvaru termiņa beigām NBS vadību pamet Raimonds Graube. (LETA) ja vietā būs kalnu vīrs – būšu nāvīgi apvainojies..

  11. Opā, Mr. Reusable iesniedzis atlūgumu Vējonim 😀 !

  12. http://www.delfi.lv/news/national/politics/graube-pirms-termina-beigam-velas-atstat-amatu.d?id=48075305 nakarkaļi! nu, es pat nezinu vai mums jābūt laimīgiem?!… vai tiešām K??! būs labāk? jādod iespēja?

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s