Dehidratācija bildēs

vara bungas: Domāju karstajos klimatos pabijušie man piekritīs, ka dehidratācija piezogas nemanāmi, tādēļ, ja šajās karstajās dienās  jūsu pakļautībā ir sievietes, bērni vai karavīri, jums būtu jāpārliecinās personīgi vai tie ieņem šķidrumu pietiekamā daudzumā (2-3 l dienā pieaugušajiem  pie normālas slodzes, skaitās ne tikai ūdens, bet arī šķidrums no dārzeņiem, augļiem utt).

 

 

 

 

 

Advertisements

11 responses to “Dehidratācija bildēs

  1. Gvardes Leitnants

    No personiskās pieredzes siltajās zemēs un jūrās ar ikdienas temperatūru +35 līdz +50 C ( un mitru tuvu 100%) : lai samazinātu sāls/ elektrolītu ( nātrijs, kalcijs, hlors) zudumu organismā ( minēto vielu klātbūtne organismā nodrošina šķidruma līdzsvaru, kā arī impulsu nodošanu no nerviem uz muskuļiem- vienkāršoti skaidrojot), ir jāsmazina svīšanas process. Jo vairāk svīst, jo vairāk šķidruma un sāls organisms zaudē, radot tos traucējumus organisma funkcionēšanā, kuri aprakstīti un attēloti VB materiālā.

    Lai samazinātu svīšanu (līdz ar to pastiprinātu organismam nepieciešamā ūdens un sāļu pastiprinātu izvadīšanu no tā), jāsamazina fiziskās aktivitātes ilgums un intensitāte viskarstākajā dienas laikā. Protams, ka slodžu izturēšanai karstajās klimatiskajās zonās cilvēkam ir jāapgādā organisms ar papildus šķidrumu ( ūdeni) tā dabiski paaugstināto zudumu kompensēšanai, bet jābūt arī labi fiziski sagatavotam, lai pat ne karstākajā diennakts laikā, ar pat nelielu fizisko slodzi nezaudētu organisma normālas funkcionēšanas spējas.

    Pretējā gadījumā sākas tās problēmas, kurss aprakstītas VB materiālā.

    Piemērs iz dzīves: sagatavojot kuģa apsardzes grupu ieroču piešaudes nodarbībai, novadīju nelielu un neintensīvu iesildīšanās vingrinājumu kompleksu, kurš sevī ietvēra fiziskus vingrinājumus ar šauteņu ” vingrojumiem un nelielu “zosu gājienu “(ne vairāk kā 20 m diatancē), bruņuvestē (apm. 8-10 kg ar visām Level IV platēm) un kevlāra ķiverēm. Darbības vieta- kuģa tiltiņa ēnas puse, plkst 10:00 no rīta, temperatūra nedaudz virs +30 C ēnā. Dalībnieki: pats un 2 Dienvidaustrumāzijas valsts operatori, abi vienā vecumā ( ap 46-48 gadi). Viens no viņiem regulāri nodarbojās ar sportu un fiziskajām aktivitātēm, ko nevarēja teikt par otru. Finālā pēc 10 minūtēm nācās nodarbību pārtraukt, jo “netrennētais” sāka “vīst” nost: zaudēja daļēji muskuļu darbību ( “atteica hidraulika”), nespēja atbildēt uz jautājumiem, zaudēja reakciju uz ķermeņa kontaktu- pieskārienu- nu, un pārējie simptomi “pēc sarakst”a. Nācās viņu “izģērbt” turpat uz tiltiņa: noņemt ” broņiku” un ķiveri, atpogāt krekla augšu, noguldīt sākumā pussēdus un pēc tam guļus, ar kājām nedaudz paceltām ( kā VB materiālā). Pëc vieglas padzirdīšanas ar sulu un elektrolītiskā pulvera šķīdumu ( zinu, ka izklausās pēc akumulatoru baterijas tehniskās apkopes procesa, bet būtībā to var attiecināt arī uz cilvēku) sāļu un ogļhidrātu līmeņa pacelšanai organismā, pēc pāris stundu pavadīšanas guļus stāvoklī gaisa kondicionētā kajītē “operators” atgāja.

    Pārējiem nodarbības dalībniekiem problēmu nebija. Ņemot vērā rezultātu, nākošās dienas rītā nācās novadīt elpošanas nodarbību- psihofizioloģiskās pašregulēšanas aktivizēšanai atbilstoši klimatam- lai nodrošinātu operatoru spēju sekmīgi pildīt savus pienākumus dotajā vidē.. Bet tas jau ir cits stāsts.

    Vēl viens, varbūt strīdīgs priekš dažiem, viedoklis: šķidruma uzņemšanas biežums un daudzums karstā klimatā. Amīšu piegājiens ( vienkāršoti pasniegts):” Hydrate, hydrate, hydrate!!!”. Tā jau it kā viss pareizi. Bet…

    Pie pastiprinātām fiziskām slodzēm pastiprināta svīšana (līdz ar to šķidruma zaudēšana un sāļu/ elektrolītu līmeņa pazemināšanās ķermenī ar visām no tā izrietošajām sekām) ir neizbēgama. Pieliekam klāt karstu un mitru klimatu – rezultātu varat iedomāties. Ja ūdens šajā procesā tiek izņemts ļoti dozēti- minimāli, tad ir OK. Bet ja cilvēks pakļaujās slāpju sajūtai un sāk ūdeni bezmaz vai ” rīt”, tad tas pastiprina svīšanu un sāļu izvadīšanu no organisma. Kas savukārt pazemina asinsspiedienu un paātrina sirds darbību ( tā cenšoties kompensēt samazināto asins cirkulāciju zemā spiediena ietekmē)- tā medicīnas speciālisti vēstī.

    Šī iemesla dēļ instruktori no “Austrumiem aiz Zilupes” iesaka uzņemt pēc iespējas vairāk šķidruma rīta pusė, pirms intensīvu aktivitāšu uzsākšanas, bet to laikā ūdeni uzņemt iespējami minimāli. Un atkal to uzņemt vai nu vakarā vai citā brīdī, kad paaugstinātas intensitātes aktivitātes ir izbeigtas vai pārtrauktas uz ilgāku laiku. Šajā laikā viņi iesaka “напиться вдоволь”. Cik ir mēģināts- sistēma strādā. Bet tas nu ir katra paša ziņā- izmēģināt un pārbaudīt. Turklāt- tagad kā reiz laika apstākļi tam ir piemēroti 😉

    • Vērtīga pieredze. Attiecībā uz nodarbību laiku to var pieregulēt, bet gadījumā, ja tādas iespējas nav, tad atliek LIKT karavīriem dzert pēc pulksteņa, daudzumu regulējot pēc paša sajūtām.
      A kas tas bija par elektrolītisku pulveri? Derētu ko tādu iekļaut NBS uzturdevā arī ziemā no tā skādes nebūs. Ir dažādi veidi, tādēļ svarīga marka.

      • re kur DIY recepte ūdens bagātinātājam http://readynutrition.com/resources/diy-electrolyte-powders_21062011/

        atgādināšu ka 1 US kvarta (stops) = 0,9 L, 1 UK kvarta (stops) 1,1 L tātad droši pieņemam ka 1 kvarta (stops) ir apmēram 1 litrs
        savukārt 1 Rīgas stops = 4 korteļi = 1,275 litru, bet šo mērvienību izmantosim citām receptēm 🙂

      • Gvardes Leitnants

        Lietojām, ko nu uz kuģiem, Omānā un Ēģiptē varēja dabūt. Bija arī viens veids, ko somi ražo Baltijas valstu tirgum ( kompānija lika mums dažās paramediķu somās), saucās “REHYDRON“: dzeltena, hermētiska 18,9 g paciņa. Sastāvs:
        1. Glukozes anhidrīds-10,0 g
        2. Nātrija hlorīds-3,5 g
        3. Nātrija citrāts -2,9 g
        4. Nkālija hlorīds- 2,5 g.

        Paciņas satiru izšķīdina 1 l vārīta atdzesēta ūdens, uzglabā ledusskapī un jāizlieto 24 h laikā.

        Tad vēl bija analogi ar nosaukumu “oral eletrolytes- REPALYTE” (Austrālijas ražojums) un Omānas “ORS- Oral rehydration Salts” ar līdzīgu sastāvu un pagatavošanas veidu. Bildes nosūtīšu atsevišķi.

        Un – jā, tādām mantām jābūt karavīru/ gatavnieku “nagu raujamās” somas satura sastāvā. Noder arī mūs klimatiskajā zonā jebkurā gadalaikā, pie paaugstinātām slodzēm. Un, kā jau te daži iemeta saites- var pagatavot arī pats.

  2. piekrītu iepriekš rakstītajam par to, ka liela ūdens dzeršanas gadījumā ir spēcīgi jāpiedomā par sāļu daudzumu organismā jeb to aktīvu uzņemšanu- minerālūdens dzeršana vai uztura bagātinātāji. http://www.adventurerace.lv/?DocID=153
    tikko atgriezāmies no “siltajām zemēm”, kur pie aktīvas fiziskās slodzes “sirds pa muti leca laukā”. tajā brīdī vienīgie glābiņi bija ēna, ūdens peldes un ūdens, ūdens un ūdens. tas gāja ~5litri dienā uz cilvēku +sulas, alus un citi vīni…
    senie arābi pret pārlieku lielu svīšanu cīnījās ar zināma daudzuma sāls apēšanu, kas bloķē ādas poras un neļauj svīst, bet kas atkal traucē ķermeņa dzesēšanu… domāju, ka nez vai mums tas derētu.

  3. *dehidrācija

  4. Mans ZS nodaļnieks Rehidronu iekļāva iekš individuālā ekipējuma SOP. Neesmu gan izmēģinājis ārkārtas situācijā, nevaru novērtēt efektiviāti.

  5. Sportā lieto šķistošās sāļu tabletes, lieliski palīdz atdzerties un atjauno apetīti, kas dzerot intensīvi pliku ūdeni, stipri samazinās. Must have! Rehidrons pa lielam ir tas pats, ar galveno sastāvdaļu NaCl, bet sporta tabletēs vēl ir visādi magniji, kāliji u.c. labumi. Vakar pie +32 piedalījos velo mačos, 3,5h minos, cik vien ir iekšā, Kopējais sacensību laikā izdzertais ūdens bija 3,5 litri, plus vēl kādi 3 litri pēc tam, viss ar sporta tabletēm. Ar šādu dzeršanu karstums faktiski problēmas neradīja.
    Bet pie karstuma ir jāpierod. Man te cilvēciņš, kas nopat nodzīvoja 10 dienas kalnos intensīvā sporta nometnē, relatīvā vēsumā (visu laiku <20 grādiem), šajā karstumā nebija spējīgs izturēt slodzi – ar visu dzeršanu sākās vemšana, nespēks un faktiski nācās pārtraukt mačus.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s